W dniu 26 marca br., na drodze krajowej nr 63 w miejscowości Łomża inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do kontroli pojazd ciężarowy służący do przewozu samochodów, należący do przewoźnika litewskiego. W trakcie wykonywania czynności kontrolnych kierującego pojazdem poddano badaniu na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. Badania wykazały, że kierowca prowadził pojazd w stanie nietrzeźwości. W czasie pierwszego pomiaru stwierdzono 0,33 mg/l, drugi pomiar wykazał 0,29 mg/l alkoholu w wydychanym powietrzu. Sprawę przekazano policji, pojazd został usunięty na parking strzeżony.

W dniu 21 marca br. w godzinach porannych na drodze krajowej nr 8 w pobliżu miejscowości Przewalanka doszło do wypadku estońskiego autobusu. Pojazdem przewożonych było 59 osób na trasie z Czech do Estonii. W wyniku zdarzenia nikt nie odniósł obrażeń. Prawdopodobną przyczyną wypadku były: nadmierna prędkość oraz niezachowanie odpowiedniej odległości przez kierowców jadących autokarem. Inspektorzy WITD w Białymstoku, wykonujący czynności kontrolne w bezpośredniej bliskości zdarzenia zabezpieczyli miejsce wypadku oraz wezwali funkcjonariuszy Policji.

W dniach od 11 do 22 lutego 2008 r. Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Białymstoku przeprowadził kontrolę przedsiębiorstwa wykonującego krajowy i międzynarodowy transport drogowy osób. Kontrolą objęto okres od lutego 2007 r. do lutego 2008 r. Przedsiębiorca nie okazał żadnej wykresówki kierowców wykonujących przewozy w okresie objętym kontrolą. Przedsiębiorca nie okazał też żadnej innej ewidencji dokumentującej czas pracy zatrudnionych sześciu kierowców. Według wyjaśnień uzyskanych w trakcie kontroli, wykresówki i inna dokumentacja dotycząca czasu pracy kierowców została skradziona przez nie ustalonych sprawców z pojazdu należącego do przedsiębiorcy. W wyniku kontroli ustalono, że przedsiębiorca niewłaściwie zabezpieczył dokumentację dotyczącą pracy kierowców, czym naruszył przepis art. 14 ust. 2 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym.

W związku z powyższym ustalona kara za nieokazanie wykresówek lub dokumentów potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu wyniosła 557.500 zł. Kara, na podstawie art. art. 92 ust. 2 pkt. 2 ustawy o transporcie drogowym została ograniczona do 30.000 zł.

Decyzja o nałożeniu kary jest nieprawomocna.

W dniu 12.02.2008 r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Suchowola inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku dokonali kontroli pojazdu należącego do przewoźnika polskiego. Pojazdem wykonywano transport drogowy materiału niebezpiecznego UN 1866.
W trakcie kontroli inspektorzy stwierdzili szereg nieprawidłowości:

  • pojazd nie był oznakowany wymaganymi tablicami barwy pomarańczowej,
  • kierowca prowadzący pojazd nie okazał wymaganego zaświadczenia ADR o ukończeniu kursu,
  • pojazd nie został wyposażony w wymagane środki gaśnicze,
  • przewóz wykonywany był pojazdem bez wyposażenia awaryjnego.
W związku ze stwierdzonymi naruszeniami pojazd, którym przewożony był materiał niebezpieczny został odholowany na parking strzeżony. Kierowcę ukarano mandatem karnym za przekroczenie dopuszczalnej prędkości. Wobec przedsiębiorcy wszczęte zostało postępowanie administracyjne.

W dniu 31 stycznia 2008 r. nr drodze krajowej nr 8 inspektorzy WITD w Białymstoku zatrzymali do rutynowej kontroli pojazd należący do przewoźnika litewskiego. Pojazdem wykonywano transport drogowy na trasie Czechy – Litwa. W wyniku przeprowadzonej kontroli wykresówek wykryto rażące naruszenia przepisów regulujących czas prowadzenia pojazdu oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków, jakich dopuścił się kierowca pojazdu. Stwierdzono, że kierowca w okresie 4 dni, tj. od 27 do 31 stycznia br.:

  • dwukrotnie skrócił dzienny czas odpoczynku (o 2 godziny i 40 minut oraz o 3 godziny i 15 minut),
  • czterokrotnie (a więc każdego dnia objętego kontrolą) przekroczył maksymalny dzienny okres prowadzenia pojazdu, odpowiednio o 5 godzin i 30 minut, 7 godzin, 2 godziny oraz o 6 godzin.

Łączna kara nałożona na przedsiębiorcę wykonującego transport drogowy wyniosła 7 300 złotych. W związku ze stwierdzonym brakiem odpoczynku dobowego nakazano kierowcy odpoczynek i nie dopuszczono do dalszej jazdy. Inspektorzy wezwali holownik w celu usunięcia pojazdu na wyznaczony przez starostę białostockiego parking strzeżony. (Ze względu na niewykonany odpoczynek dobowy kierowca nie mógł prowadzić samochodu.)

W trakcie prowadzonych przez inspektorów czynności kontrolnych kierowca zamknął się w kabinie własnego pojazdu i nie reagował na wezwania o opuszczenie samochodu i umożliwienie pracownikowi firmy holującej odholowanie pojazdu na parking. Wezwani policjanci prowadzili negocjacje z kierowcą aż do momentu przyjazdu na miejsce kontroli właściciela pojazdu.

Niezależnie od kary nałożonej na właściciela pojazdu, kierowcę ukarano grzywną w drodze mandatu karnego w wysokości 1000 złotych za naruszenia przepisów rozporządzenia 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz za utrudnienia stwarzane funkcjonariuszom publicznym w wykonywaniu przez nich obowiązków służbowych.

W dniu 25 stycznia 2008 r. inspektorzy WITD w Białymstoku podczas kontroli pojazdu należącego do przewoźnika estońskiego stwierdzili, że do zainstalowanego w pojeździe tachografu został podłączony wyłącznik. Wyłącznik znajdował się wewnątrz tachografu. Do jednego z gniazd zainstalowano końcówki magnetyczne, które w wyniku oddziaływania zewnętrznego urządzenia (magnesu) zwierały się odcinając impuls idący z nadajnika. Tachograf miał wszystkie cechy legalizacyjne warsztatu estońskiego oraz był zabezpieczony oryginalnymi plombami. Podczas przesłuchania kierowca przyznał się do używania nielegalnego urządzenia. Na właściciela pojazdu nałożono karę pieniężną w wysokości 15 tys. złotych za wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostały niedozwolone urządzenia dodatkowe oraz za samowolną ingerencję w pracę urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe.

Inspekcja Transportu Drogowego, jako samodzielna, niezależna służba kontrolna działa praktycznie od października 2002r.

W okresie od 2002 r. do 31 grudnia 2007 r. inspektorzy w województwie podlaskim przeprowadzili 38.302 kontrole drogowe wydając 14.547 decyzji administracyjnych o ukaraniu na kwotę ponad 20 mln. zł. Ponadto za wykroczenia w ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym nałożyli 10.172 mandaty karne oraz zatrzymali 2982 dowody rejestracyjne za usterki w stanie technicznym pojazdów, co stanowi 7,8% w stosunku do wszystkich kontroli drogowych. Równolegle wykonano 1671 sprawdzeń gabarytów pojazdów, nakładając 1036 decyzji administracyjnych o ukaraniu, a także dokonano kontroli 108 firm, nakładając 64 decyzje o ukaraniu przedsiębiorców.

Przedstawione wyniki świadczą o sukcesywnej poprawie wykonywania przewozów drogowych oraz stanu technicznego pojazdów. Mimo wzrostu liczby kontroli następuje spadek decyzji o nałożeniu kary (z 53,3% w 2004 r. do 26,3% w 2007 r.) oraz zatrzymanych dowodów rejestracyjnych (z 11,2% w 2005 r. do 3,9% w 2007 r.). Natomiast w wyniku zmian w uregulowaniach prawnych, wystąpił wzrost nałożonych mandatów karnych na kierowców z 769 w 2004 r. do 4453 w 2007 r. Struktura naruszeń dotyczy w 66% czasu prowadzenia pojazdów oraz przerw i odpoczynków kierowców oraz około 15% trybu użytkowania tachografów.

Od ubiegłego roku rozpoczęto w Inspekcji dodatkowe nabory na inspektorów transportu drogowego. O ile dotychczas te obowiązki wykonywało 18 osób, to w roku 2008/2009 przewiduje się dalsze zatrudnienie 16 osób. Będzie to podstawa do stworzenia Oddziałów tut. Inspektoratu w Suwałkach, Łomży i Bielsku Podlaskim.

Podkreślenia wymaga fakt, iż wszystkie najistotniejsze wskaźniki różnego rodzaju kontroli, przewidziane w Ramowym Planie Kontroli Inspekcji na 2007 r. dla województwa podlaskiego, osiągnęły wielkości planowane i w większości przypadków je przekroczyły.

  • liczba kontroli – plan 8427, wykonanie – 10.674,
  • kontrola taksówek – plan 169, wykonanie – 267,
  • kontrola gabarytów pojazdów – plan 421, wykonanie 649,
  • kontrola przewozów ADR (przewóz drogowy towarów niebezpiecznych) – plan 843, wykonanie – 1091,
  • kontrola przewozu osób – plan 1096, wykonanie 1319,
  • kontrola przewozu zwierząt – plan 84, wykonanie – 114,
  • kontrola transportu odpadów – plan 84, wykonanie – 115,
  • kontrola ATP (żywnościowych artykułów szybko psujących się)– plan 253, wykonanie – 507,
  • kontrola przedsiębiorstw – plan 23, wykonanie 31.