Informacja o kontrolach pojazdów pod względem dopuszczalnych gabarytów, dokonanych przez Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Białymstoku w 2011 r.

Na obszarze województwa podlaskiego znajduje się ponad 930 km dróg krajowych, prawie 1200 km dróg wojewódzkich a także drogi powiatowe oraz gminne.

Główne natężenie ruchu pojazdów ciężkich występuje na drogach krajowych, prowadzących do granicy RP z Litwą i Białorusią. Szacuje się, że na odcinku drogi krajowej nr 8 Choroszcz – Białystok w ciągu doby przemieszcza się ok. 6000 takich pojazdów, w Augustowie ok. 5000, zaś przez byłe polsko-litewskie przejście graniczne w Budzisku ok. 4000 pojazdów ciężarowych i autobusów.

W WITD w Białymstoku na początku 2011 r. czynności kontrolne wykonywało 30 inspektorów, w tym 25 prowadziło kontrole drogowe pojazdów, 5 kontrole w przedsiębiorstwach. Od połowy roku, w związku z delegowaniem części inspektorów do kontroli elektronicznego poboru opłat za przejazdy po płatnych odcinkach dróg krajowych, czynności kontrolne prowadziło 15 inspektorów, 10 inspektorów wykonywało kontrole drogowe pojazdów a 5 inspektorów kontrole w przedsiębiorstwach.

Jednym z wielu zadań Inspekcji Transportu Drogowego jest kontrola nacisków osi, masy oraz wymiarów pojazdów poruszających się po drogach publicznych. Według ramowego planu kontroli WITD w Białymstoku na rok 2011, tutejszy Inspektorat powinien był skontrolować pod tym względem 12% wszystkich skontrolowanych pojazdów, tj. ok. 970 pojazdów.

WITD w Białymstoku w pełni wywiązał się z planowych założeń, przeprowadzając kontrole ponad 1300 pojazdów, w tym 355 kontroli zakończyło się wszczęciem postępowania administracyjnego i nałożeniem kary pieniężnej na przewoźnika z powodu przekroczeń dopuszczalnych norm (nacisków osi, dopuszczalnej masy całkowitej, dopuszczalnych wymiarów. Z tego tytułu ukarano 232 przedsiębiorców zagranicznych oraz 123 przedsiębiorców z Polski. Łączna kwota kar wyniosła 864 tys. zł, z czego wobec przedsiębiorców zagranicznych ponad 159 tys. zł, zaś wobec przedsiębiorców polskich ponad 704 tys. zł.

Dochody z tytułu kar za przekroczenia dopuszczalnych norm stanowią dochody zarządców dróg, tj. GDDKiA oraz samorządów terytorialnych. O tym, któremu z zarządców dróg zostanie przekazana kara, decyduje miejsce (kategoria drogi)zatrzymania pojazdu do kontroli. Nie ma zatem znaczenia kategoria drogi, przy której znajdują się miejsca do ważenia pojazdów.

Inspektorzy WITD w Białymstoku w 2011 r. dysponowali 12 kompletami wag oraz 17 miejscami do ważenia zlokalizowanymi na obszarze całego województwa podlaskiego. Ważeń dokonywano wyłącznie wagami, które posiadały aktualne świadectwa legalizacji lub zgodności oraz na miejscach do ważenia posiadających aktualne pomiary geodezyjne.

Inspektorzy zatrudnieni w WITD w Białymstoku dokonywali kontroli i ważenia pojazdów na trzech miejscach wybudowanych przez samorządy miast na prawach powiatu (Białystok, Łomża, Suwałki).

Wojewódzki Inspektor prowadził intensywne rozmowy z zarządcami dróg, dzięki czemu w roku 2012 zostaną oddane do użytku 3 miejsca, do kontroli i ważenia pojazdów, zlokalizowane na drogach wojewódzkich oraz w Białymstoku. W kolejnych latach przewiduje się budowę 9 miejsc na drogach wojewódzkich. Prowadzone są także inwestycje w zakresie budowy punktów przystosowanych do ważenia pojazdów i wag preselekcyjnych na drogach krajowych, wojewódzkich oraz będących w zarządzie m. Białegostoku.