W dniu 25 września 2012 r. patrol motocyklowy złożony z inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego  w Białymstoku, zatrzymali i doprowadzili na punkt kontrolny na drodze krajowej nr 61 w miejscowości Świdry pojazdy należące do polskich przewoźników , przewożących ładunek w postaci kruszyw.
Inspektorzy dokonali ważenia pojazdów. Stwierdzono rażące naruszenia:

  • przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów:
    • w przypadku pierwszej ciężarówki o 15,6t;
    • w przypadku drugiego pojazdu o  11,4t.
  • przekroczenie dopuszczalnych nacisków podwójnej osi pojazdu o 0,5t w przypadku jednego z samochodów;
  • przekroczenie dopuszczalnych nacisków podwójnej osi napędowej pojazdu:
    • w przypadku pierwszej ciężarówki o 1,7t i 16,9t;
    • w przypadku drugiego pojazdu o  13,9t.

Kierowcy nie okazali do kontroli zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego.
Za naruszenia przepisów Ustawy o drogach publicznych w stosunku do przedsiębiorców realizujących przewóz towaru wszczęto postępowania administracyjne zagrożone karami po 25800 zł i 21300zł. Dodatkowo dwa odrębne postępowania administracyjne zagrożone karami w wymienionych wysokościach będą wszczęte także wobec załadowcy.
Ponadto kontrolujący inspektorzy stwierdzili, że jeden z kierowców nie rejestruje na karcie do tachografu cyfrowego wskazań w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi. Za wymienione naruszenie wobec właściciela pojazdu wszczęto wyjaśniające postępowanie administracyjne zagrożone karą 5000 zł.
Kierowcy dopuścili się szeregu naruszeń m.in.:

  • nieokazanie dokumentu potwierdzającego ukończenie szkolenia;
  • nierejestrowanie za pomocą urządzenia rejestrującego lub cyfrowego urządzenia rejestrującego na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań urządzenia w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi;
  • naruszenie przepisów o przewozie ładunków sypkich;
  • umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób powodujący przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu;
  • okazanie wykresówki, która nie zawiera wymaganego wpisu - numeru rejestracyjnego;
  • niezgodność oznaczenia czasowego na wykresówce z urzędowym czasem kraju rejestracji pojazdu.

W związku z wymienionymi wyżej naruszeniami ukarani zostali mandatami karnymi na kwoty 3450zł. i 1300zł.
W związku ze złym stanem technicznym pojazdów:

  • uzasadnione podejrzenie naruszenia konstrukcji nośnej pojazdu w związku z rażącym przekroczeniem dopuszczalnej ładowności;
  • nadmierne zużycie opon.

zatrzymano dowody rejestracyjne.
Część kruszywa z przeciążonych pojazdów została przeładowana na inne samochody.

 

W dniu 24 września 2012r. inspektorzy z Podlaskiego Inspektoratu Transportu Drogowego na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Budzisko dokonali kontroli pojazdu należącego do przewoźnika litewskiego. Pojazdem przewożony był materiał niebezpieczny UN 1202 paliwo do silników diesla zgodne z normą EN590 –  na trasie z Litwy do Polski. W trakcie wykonywania czynności kontrolnych stwierdzono, że materiał niebezpieczny przewożony jest w niewłaściwej, nieodpowiedniej do tego rodzaju transportu cysternie.

W związku z bezpośrednim zagrożeniem dla środowiska wdrożono procedurę postępowania podpisaną przez Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w Białymstoku, Podlaskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji, Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku, Komendanta Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej, Dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarzadzania Kryzysowego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Funkcjonariusze Policji i Straży Pożarnej wraz z inspektorami uczestniczyli w zabezpieczaniu pojazdu oraz nadzorowali przeładunek materiału niebezpiecznego. Przeprowadzona akcja potwierdziła dobrą współpracę służb i Inspekcji w województwie podlaskim w zapobieganiu zagrożeń wynikających także podczas przewozu towarów niebezpiecznych.

Wobec przedsiębiorcy zostało wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone karą 3000zł.

Być może dzięki podjętym wspólnym działaniom nie dopuszczono do katastrofy ekologicznej, a może i uratowano niejedno życie ludzkie.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku wraz z funkcjonariuszami Policji w dniu 18 września 2012r. uczestniczyli w działaniach kontrolno-profilaktycznych na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym pod nazwą „Bus”. Działania prowadzono na terenie całego województwa podlaskiego.
W efekcie, wspólnie przeprowadzono 87 kontroli drogowych. Na skutek wykrytych nieprawidłowości wobec przedsiębiorców wszczęto 6 wyjaśniających postępowań administracyjnych. Ujawnione naruszenia dotyczyły m.in. nierejestrowania za pomocą urządzenia rejestrującego prędkości pojazdy, aktywności kierowcy i przebytej drogi, obowiązku wczytywania danych z karty kierowcy oraz norm czasu pracy kierowców. Stwierdzono także uchybienie w przewozie materiałów niebezpiecznych. Wszczęte postępowania są zagrożone karami pieniężnymi w łącznej wysokości 6 350 zł.

Dodatkowo nałożono 24 mandaty karne za naruszenie prawa o ruchu drogowym na łączną sumę 3900 zł. Inspektorzy wystawili również 7 mandatów karnych za nieprawidłowości z zakresu Ustawy o transporcie drogowym, na kwotę 6800 zł.

W dniu 19 września 2012r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Zambrzyce inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku dokonali kontroli pojazdu ciężarowego należącego do litewskiego przewoźnika.
W wyniku analizy danych zawartych na wykresówkach okazanych przez kierowcę stwierdzono szereg naruszeń czasu pracy:

  • siedmiokrotne skrócenie dziennego czasu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego o 3godziny 20 minut, o 35 minut, o 7 godzin i 30 minut, o 6 godzin, o 4 godziny i 30 minut, o 2 godziny i 30 minut, o 2 godziny i 55 minut;
  • trzykrotne przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu o 7 godzin i 30 minut, o 8 godzin i 30 minut, o 4 godziny i 15 minut;
  • przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy przy wykonywaniu przewozu drogowego o 2 godziny i 35 minut;
  • skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego o 20 godzin i 30 minut.


Ponadto kierowca zatrzymanego pojazdu nie okazał wymaganych podczas kontroli świadectw działalności, używał kilku wykresówek podczas tego samego 24-godzinnego okresu oraz w jednym przypadku stwierdzono używanie wykresówki ponad dopuszczalne 24 godziny.

W stosunku do przedsiębiorcy wykonującego przewóz drogowy zostało wszczęte wyjaśniające  postępowanie administracyjne zagrożone maksymalną karą ograniczoną do 10000zł.

Do czasu opłacenia kaucji pojazd został skierowany na parking strzeżony. W związku ze stwierdzonymi naruszeniami kierowca został ukarany mandatami karnymi w łącznej wysokości 2600zł.

Drogi województwa podlaskiego, mazowieckiego i warmińsko – mazurskiego ulegają stopniowej degradacji. Stan ten spowodowany jest w dużej mierze przez poruszające się przeciążone pojazdy ciężarowe przewożące drewno i materiały sypkie (piach, żwir, kruszywo). W związku z powyższym Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Białymstoku wyszedł z inicjatywą przeprowadzenia skoordynowanych kontroli mających na celu wyeliminowanie przeciążonych przewozów niszczących infrastrukturę drogową, które odbyły się w dniach 22-23 maja 2012 r. oraz 12-13 września 2012 r. Działania miały na celu kształtowanie świadomości wśród kierowców o konieczności przestrzegania przepisów ruchu drogowego i ustawy o drogach publicznych.
W dniach 12-13 września 2012 r. przeprowadzono wspólne działania kontrolne pod nawą „Drogołamacz”. W akcji wzięli udział inspektorzy z Podlaskiego, Mazowieckiego i Warmińsko-Mazurskiego Inspektoratu Transportu Drogowego. W działaniach wykorzystano zarówno motocykle jak i służbowe pojazdy oznakowane oraz nieoznakowane. Do zadań inspektorów biorących udział w akcji należało: ważenie pojazdów o dmc pow. 3,5 t, kontrola czasu jazdy i odpoczynków kierowców, sprawdzanie wymaganych dokumentów oraz stanu technicznego pojazdów. Poniżej przedstawiamy wyniki kontroli:

  • liczba kontroli drogowych(ważenie + kontrole drogowe) - 147;
  • liczba wszczętych postępowań za naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym - 6;
  • kwota kar wynikających z wszczętych postępowań za naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym - 12 300 zł;
  • ilość  decyzji nałożonych w wyniku ważenia pojazdów - 9;
  • kwota kar z decyzji nałożonych w wyniku ważenia pojazdów - 38 780 zł;
  • liczba  wszczętych postępowań za naruszenia przepisów ustawy o drogach publicznych - 4;
  • kwota kar wynikających z wszczętych postępowań za naruszenia przepisów ustawy o drogach publicznych - 5900 zł;
  • liczba zatrzymanych dowodów rejestracyjnych - 6;
  • liczba  wydanych mandatów  karnych za naruszenia UTD - 20;
  • kwota wydanych mandatów karnych za naruszenia UTD - 7500 zł;
  • liczba wydanych mandatów karnych za naruszenia PRD – 7;
  • kwota wydanych mandatów karnych za naruszenia PRD - 1000 zł.

Kolejne wspólne działania kontrolne na terenie trzech sąsiadujących ze sobą województw zaplanowane zostały na rok 2013 r.

Stosownie do art. 5 Dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006r. w sprawie minimalnych warunków wykonywania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylająca dyrektywę Rady 88/599/EWG – Państwa Członkowskie, co najmniej sześć razy w roku podejmą skoordynowane kontrole drogowe kierowców i pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85.
Zgodnie z wytycznymi przedstawiciele Oddziału Kowieńskiego państwowej Inspekcji Transportu Drogowego przy Ministerstwie Transportu Republiki Litwy (Valstybiněs kelpu transporto inspekcijos Kauno skyrius prie Susisiekimo Ministerijos) i Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku uczestniczyli we wspólnych działaniach w dniach 24.04.2012r., 15.05.2012r., 14.06.2012r., 11.07.2012r., 28.08.2012r., 12.09.2012r.
Działania kontrolne przeprowadzano m.in. na punktach kontrolnych w Kalwarii i na przejściu granicznym Kalwaria – Budzisko po stronie litewskiej oraz w Budzisku i Szypliszkach po stronie polskiej.
W wyniku przeprowadzonych działań skontrolowano:
- 132 pojazdy - 17 polskich, 2 niemieckie, 32 litewskie, 14 estońskich, 22 łotewskie, 26 rosyjskich, 3 białoruskie, 2 bułgarskie, 2 słowackie, 2 czeskie, 1 słoweński, 1 fiński, 2 węgierskie, 1 mołdawski, 1 rumuński, 2 ukraińskie, 1 hiszpański i 1 kirgiski.
W trakcie kontroli stwierdzono 91 naruszeń rozporządzeń 561 i 3821 oraz przepisów umowy AETR, 1 naruszenie przepisów o drogach publicznych oraz 6 innych naruszeń.
Inspektorzy ITD wszczęli 13 postępowań administracyjnych na kwotę 40 750 zł. i wydali 38 mandatów na łączną kwotę 8450 zł. Strona litewska nałożyła 17 kar finansowych na sumę 6085 litów.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku wraz z pracownikami Państwowej Inspekcji Pracy oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych szkolili przedsiębiorców zatrudniających kierowców oraz podmiotów prowadzących działalność w ramach samozatrudnienia się w sektorze transportowym.
Temat szkolenia zorganizowanego w ramach programu informacyjno – prewencyjnego pod nazwą „Czas pracy a wypadki drogowe” w dniu 11 września 2012r. przez Okręgowy Inspektorat Pracy w Białymstoku  obejmował:

  • najistotniejsze zmiany w ustawie o transporcie drogowym;
  • świadczenia powypadkowe wynikające z ustawy o ubezpieczeniu społecznym;
  • czas pracy kierowców – informacje dotyczące obowiązujących przepisów prawnych, sposobów rozliczania czasu pracy;
  • przyczyny i okoliczności wypadków komunikacyjnych.

Wspólne szkolenia realizowane przez pracowników podlaskich urzędów kontynuowane będą w przyszłości.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku w dniu 7 września 2012r. na drodze krajowej nr 19 w miejscowości Sokółka zatrzymali do kontroli pojazd przewożący pasażerów. Podczas kontroli okazało się, że busem dokonywany jest nielegalny, zarobkowy przewóz osób na trasie Sokółka – Modlin.
Zarobkowego transportu osób dokonywał polski przedsiębiorca, który pomimo stwierdzonych dzień wcześniej, także podczas kontroli drogowej, naruszeń nie zaprzestał nielegalnych przewozów osób. Kierowca nie okazał wymaganego przy tego rodzaju przewozie wypisu z licencji. Wobec przedsiębiorcy wszczęto wyjaśniające postępowanie administracyjne zagrożone karą 8000zł.
Okazało się, że stan techniczny kolejnego pojazdu należącego do tego przewoźnika jest niewłaściwy. Zatrzymano dowód rejestracyjny pojazdu za brak szpilki koła mocującego koło. Poprzednio skontrolowany pojazd przewożący osoby poruszał się bez ważnych badań technicznych oraz nie posiadał światła mijania. Ponadto okazało się, że do busa zamontowano dodatkowe fotele, których liczba przewyższała ilość miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym – zamiast dopuszczalnych 6 było 9 siedzeń. Kierujący nie okazał także dokumentu ubezpieczenia obowiązkowego.

Eliminowanie przez pracowników Inspekcji Transportu Drogowego z rynku nieuczciwej konkurencji oraz z ruchu uszkodzonych i nielegalnie przerabianych samochodów być może uratowało już życie i zdrowie wielu ludziom podróżującym po polskich drogach. Warto byłoby, aby podróżujący korzystali ze środków transportu rzetelnych, odpowiedzialnych przewoźników wykonujących legalnie przewozy drogowe.

Kontrole ukierunkowane na nielegalne przewozy, w szczególności osób, będą kontynuowane.

Inspektorzy na motocyklach  z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku wraz z funkcjonariuszami Policji uczestniczyli w zabezpieczaniu Marszu Żywej Pamięci Polskiego Sybiru.

Marsz odbywał się w tym roku pod nazwą „Wracamy do Ciebie Polsko”. Podczas obchodów upamiętniających wywiezienie Polaków na Syberię uczestnicy marszu złożyli hołd wywiezionym przy Grobie Nieznanego Sybiraka i składali wieńce i kwiaty.

fot. wykonał funkcjonariusz KMP w Białymstoku.

W dniu 6 września 2012r. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do kontroli busa przewożącego pasażerów. Kontrolujący stwierdzili nielegalny, zarobkowy przewóz osób. Kierowca nie okazał wymaganego przy tego rodzaju przewozie wypisu z licencji. Wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą 8000 zł.

Ponadto okazało się, że do busa zamontowano dodatkowe fotele. Samochód zarejestrowany był na 6 osób natomiast siedzeń było 9. Kierujący nie okazał także dokumentu ubezpieczenia obowiązkowego. Pojazd poruszał się bez ważnych badań technicznych oraz nie posiadał światła mijania. W związku ze stwierdzonymi usterkami zatrzymano dowód rejestracyjny.