Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku w dniu 23 kwietnia 2012r. na drodze krajowej nr 65 w miejscowości Białystok dokonali kontroli autobusu, kierowanego przez załogę dwuosobową, należącego do przewoźnika słowackiego,. W pojeździe przewożone były dzieci wraz z opiekunami na trasie z Finlandii do Słowacji. Kontrolujący dokonali analizy danych zawartych na kartach kierowców z tachografu cyfrowego. Stwierdzono szereg rażących naruszeń:

  • dwukrotne skrócenie przez dwóch kierowców dziennego czasu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego o 6 godzin i 7 minut, 3 godziny i 21 minut;
  • przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu o 1 godzinę i 20 minut, 46 minut.

Na poczet kary wpłacono kaucję w wysokości 4400zł. Za popełnione naruszenia kierowców ukarano mandatami karnymi w kwotach 1300zł i 1200zł. Kierowcom zakazano dalszej jazdy do chwili wykonania prawidłowego odpoczynku dziennego.

W dniu 11 kwietnia 2012r. na drodze krajowej nr 61 w miejscowości Grajewo inspektorzy z Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli pojazd należący do przewoźnika litewskiego.

W czasie oględzin tachografu i jego części składowych kontrolujący stwierdzili, że wewnątrz urządzenia zainstalowany został niedozwolony wyłącznik tachografu za pomocą, którego kierowca dokonywał samowolnej ingerencji w pracę urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe. Kierujący pojazdem przy pomocy zabronionego urządzenia powodował zmianę  w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi. Podczas jazdy tachograf rysował odpoczynek.

Na poczet kary pieniężnej pobrano kaucję w wysokości 1000zł. Kierowcę ukarano mandatami karnymi na łączną kwotę 4000zł. Zatrzymano dowód rejestracyjny pojazdu.

W dniach 5 i 6 kwietnia 2012r. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego oraz pracownicy Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku uczestniczyli w działaniach ukierunkowanych na kontrole pojazdów typu „bus”  przewożących osoby. Celem wspólnej akcji było ograniczenie dostępu do rynku przewoźników działających niezgodnie z prawem. Nielegalna działalność takich podmiotów prowadzi między innymi do zmniejszenia zysków legalnie działających firm, nieodprowadzane są także podatki do budżetu państwa. Kierowcy wymienionych pojazdów wielokrotnie stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Skontrolowano 4 pojazdy. Samochodami przewożeni byli pasażerowie na trasie z Belgii do Polski. Okazało się, że wszyscy zatrzymani do kontroli nie posiadali wymaganej do wykonywania międzynarodowych przewozów osób licencji. W związku ze stwierdzonymi naruszeniami przepisów Ustawy o transporcie drogowym wobec przedsiębiorców zostały wszczęte wyjaśniające postępowania administracyjne zagrożone karami po 8000zł każde. 
Wspólne działania będą kontynuowane w przyszłości.

W dniu 9 kwietnia 2012r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Białystok inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku dokonali kontroli pojazdu należącego do przewoźnika litewskiego. Zespołem pojazdów wykonywany był międzynarodowy transport drogowy rzeczy z Włoch do Łotwy.
Analiza danych zawartych na karcie z tachografu cyfrowego, okazanej przez kierowcę, wykazała szereg rażących naruszeń:

  • czterokrotne skrócenie dziennego czasu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego o 1 godzinę i 58 minut, 1 godzinę i 18 minut, 2 godziny, 1 godzinę i 24 minuty;
  • przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu o 3 godziny i 48 minut;
  • dwukrotne skrócenie tygodniowego czasu odpoczynku o 20 godzin i 44 minuty, 7 godzin i 26 minut;
  • dwukrotne przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu o 7 godzin i 46 minut, 7 godzin i 2 minuty;
  • dwukrotne przekroczenie całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni 13 godzin i 19 minut, 12 godzin i 35 minut.

Właściciel pojazdu wpłacił na poczet kary kaucję w wysokości 9050zł. Za popełnione naruszenia kierowcę ukarano mandatami karnymi w łącznej kwocie 3350zł.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku w dniu 6 kwietnia 2012r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Przewalanka zatrzymali do kontroli pojazd należący do przewoźnika litewskiego. Kontrolowanym pojazdem wykonywany był międzynarodowy transport drogowy z Polski do Litwy. Samochód z naczepą służył do przewozu materiału niebezpiecznego UN1202- paliwo do silników diesla. Podczas oględzin tachografu i jego elementów składowych stwierdzono wyłącznik tachografu. Niedozwolone urządzenie, wpięte w przewody doprowadzające impulsy do urządzenia kontrolno - pomiarowego, służyło do manipulacji czasem pracy kierowcy.

Ponadto stwierdzono, że pojazd nie odpowiadał warunkom określonym w umowie ADR: uszkodzona instalacja elektryczna, niedziałający ogranicznik prędkości.

Przedsiębiorca wykonujący przewóz wpłacił kaucję na poczet kary w wysokości 2000zł. Kierowca za popełnione naruszenia: przekroczenie dopuszczalnej prędkości, niedozwolone urządzenie, nieokazanie wymaganego dokumentu  ukarany został mandatami karnymi na łączną kwotę 2700zł.

W związku z usterkami zatrzymano dowód rejestracyjny kontrolowanego pojazdu.

Na obszarze województwa podlaskiego znajduje się ponad 930 km dróg krajowych, prawie 1200 km dróg wojewódzkich a także drogi powiatowe oraz gminne.

Główne natężenie ruchu pojazdów ciężkich występuje na drogach krajowych, prowadzących do granicy RP z Litwą i Białorusią. Szacuje się, że na odcinku drogi krajowej nr 8 Choroszcz – Białystok w ciągu doby przemieszcza się ok. 6000 takich pojazdów, w Augustowie ok. 5000, zaś przez byłe polsko-litewskie przejście graniczne w Budzisku ok. 4000 pojazdów ciężarowych i autobusów.

W WITD w Białymstoku na początku 2011 r. czynności kontrolne wykonywało 30 inspektorów, w tym 25 prowadziło kontrole drogowe pojazdów, 5 kontrole w przedsiębiorstwach. Od połowy roku, w związku z delegowaniem części inspektorów do kontroli elektronicznego poboru opłat za przejazdy po płatnych odcinkach dróg krajowych, czynności kontrolne prowadziło 15 inspektorów, 10 inspektorów wykonywało kontrole drogowe pojazdów a 5 inspektorów kontrole w przedsiębiorstwach.

Jednym z wielu zadań Inspekcji Transportu Drogowego jest kontrola nacisków osi, masy oraz wymiarów pojazdów poruszających się po drogach publicznych. Według ramowego planu kontroli WITD w Białymstoku na rok 2011, tutejszy Inspektorat powinien był skontrolować pod tym względem 12% wszystkich skontrolowanych pojazdów, tj. ok. 970 pojazdów.

WITD w Białymstoku w pełni wywiązał się z planowych założeń, przeprowadzając kontrole ponad 1300 pojazdów, w tym 355 kontroli zakończyło się wszczęciem postępowania administracyjnego i nałożeniem kary pieniężnej na przewoźnika z powodu przekroczeń dopuszczalnych norm (nacisków osi, dopuszczalnej masy całkowitej, dopuszczalnych wymiarów. Z tego tytułu ukarano 232 przedsiębiorców zagranicznych oraz 123 przedsiębiorców z Polski. Łączna kwota kar wyniosła 864 tys. zł, z czego wobec przedsiębiorców zagranicznych ponad 159 tys. zł, zaś wobec przedsiębiorców polskich ponad 704 tys. zł.

Dochody z tytułu kar za przekroczenia dopuszczalnych norm stanowią dochody zarządców dróg, tj. GDDKiA oraz samorządów terytorialnych. O tym, któremu z zarządców dróg zostanie przekazana kara, decyduje miejsce (kategoria drogi)zatrzymania pojazdu do kontroli. Nie ma zatem znaczenia kategoria drogi, przy której znajdują się miejsca do ważenia pojazdów.

Inspektorzy WITD w Białymstoku w 2011 r. dysponowali 12 kompletami wag oraz 17 miejscami do ważenia zlokalizowanymi na obszarze całego województwa podlaskiego. Ważeń dokonywano wyłącznie wagami, które posiadały aktualne świadectwa legalizacji lub zgodności oraz na miejscach do ważenia posiadających aktualne pomiary geodezyjne.

Inspektorzy zatrudnieni w WITD w Białymstoku dokonywali kontroli i ważenia pojazdów na trzech miejscach wybudowanych przez samorządy miast na prawach powiatu (Białystok, Łomża, Suwałki).

Wojewódzki Inspektor prowadził intensywne rozmowy z zarządcami dróg, dzięki czemu w roku 2012 zostaną oddane do użytku 3 miejsca, do kontroli i ważenia pojazdów, zlokalizowane na drogach wojewódzkich oraz w Białymstoku. W kolejnych latach przewiduje się budowę 9 miejsc na drogach wojewódzkich. Prowadzone są także inwestycje w zakresie budowy punktów przystosowanych do ważenia pojazdów i wag preselekcyjnych na drogach krajowych, wojewódzkich oraz będących w zarządzie m. Białegostoku.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku w dniu 4 kwietnia 2012r. na drodze krajowej nr 61 w miejscowości Grajewo/Toczyłowo dokonali kontroli pojazdu, należącego do przewoźnika polskiego, przewożącego dłużycę dębową. Czynności kontrolne polegały m.in. na określeniu nacisku osi na drogę, sprawdzeniu dopuszczalnej masy całkowitej i wymiarów poruszającego się pojazdu. W ich wyniku stwierdzono szereg naruszeń przepisów Ustawy o drogach publicznych:

  • przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 9,1t;
  • przekroczenie dopuszczalnego nacisku na pojedynczą oś nienapędową naczepy o 2,5t i 1,4t;
  • przekroczenie dopuszczalnego nacisku na podwójną oś napędową pojazdu o 3,4 t.


W stosunku do przedsiębiorcy wykonującego przewóz drogowy zostało wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone karą w wysokości 10020zł. Postępowanie wyjaśniające toczyć się również będzie także wobec załadowcy odpowiedzialnego za stwierdzone naruszenia.
Kierowca został ukarany mandatem karnym w wysokości 500zł. Przeciążony pojazd nie mógł się poruszać po drogach publicznych. Część ładunku została przeładowana na inny samochód.

W trosce o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników pojazdów poruszających się po drogach publicznych oraz w celu wyeliminowania przeciążonych samochodów powodujących degradację nawierzchni ciągów komunikacyjnych województwa podlaskiego Inspekcja Transportu Drogowego będzie kontynuować działania związane z ważeniem pojazdów.

Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Białymstoku od początku 2012 roku prowadzi wzmożone działania kontrolne w zakresie posiadania zezwoleń na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego przez przewoźników spoza Unii Europejskiej. Do chwili obecnej inspektorzy dokonali kontroli 2171 pojazdów. W ich wyniku w 17 przypadkach kontrolujący stwierdzili naruszenia:

  • wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego ważnego zezwolenia;
  • niewypełnienie przed wjazdem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub niewłaściwie wypełnienie wymaganego przy międzynarodowym przewozie drogowym rzeczy zezwolenia.

Do dnia dzisiejszego na 5 przedsiębiorców, których pojazdy wykonywały wymienione wyżej przewozy nałożono kary w postaci decyzji administracyjnych na łączną sumę 44000zł. Wobec pozostałych zgodnie z obowiązującymi przepisami zostały wszczęte wyjaśniające postępowania administracyjne. Na poczet kar właściciele firm wpłacili kaucje w łącznej kwocie 106000zł. Na kierowców za naruszenia Ustawy o transporcie drogowym nałożono 76 mandatów. Ponadto w 19 przypadkach na kierujących pojazdami ciężarowymi, którzy  naruszali przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym nałożono grzywny w postaci mandatów karnych.

Wykonywanie przewozów drogowych samochodami ciężarowymi to potencjalnie duże zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Transport towarów niebezpiecznych wymaga stałego nadzoru oraz sukcesywnych działań kontrolnych ze strony podmiotów i instytucji współodpowiedzialnych za kontrolę pojazdów. W związku z tym w dniu 27 marca 2012r. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku wraz z funkcjonariuszami Policji oraz pracownikami Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska i Państwowej Straży Pożarnej uczestniczyli we wspólnych działaniach na drodze krajowej nr 61 w miejscowości Łomża oraz drodze krajowej nr 8 w Suwałkach. W ich wyniku dokonano kontroli 23 pojazdów. Kontrolujący stwierdzili szereg naruszeń:

  • wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego ważnego zezwolenia;
  • niewypełnienie przed wjazdem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub niewłaściwe wypełnienie wymaganego przy międzynarodowym przewozie drogowym zezwolenia;
  • niewyposażenie środka transportu w wymagane instrukcje pisemne;
  • nadanie lub przewóz towaru niebezpiecznego środkiem transportu niezaopatrzonym w wymagane i prawidłowe oznakowanie w zakresie nalepek ostrzegawczych;
  • skrócenie dziennego czasu odpoczynku;
  • skrócenie tygodniowego czasu odpoczynku;

Kaucje na poczet kar nałożonych na właścicieli pojazdów ciężarowych wyniosły łącznie 22100zł. Siedmiu kierowców za popełnione naruszenia przepisów Ustawy o transporcie drogowym oraz  Ustawy Prawo o ruchu drogowym ukarano mandatami karnymi na łączną kwotę 4400zł.
Do czasu opłacenia kaucji i uzyskania właściwego zezwolenia dwa pojazdy zostały skierowane na parking strzeżony.

W dniu 22 marca 2012r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Suchowola inspektorzy z Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli pojazd ciężarowy należący do przewoźnika litewskiego. Zespołem pojazdów dokonywany był przewóz drogowy uszkodzonych samochodów osobowych z Niemiec do Litwy. Kontrolujący wraz z pracownikiem Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Białymstoku dokonali oględzin  pojazdu i ładunku. Ze względu na znaczny stopień uszkodzeń i zniszczeń cztery przewożone pojazdy wypełniły definicję odpadu. Kierowca nie okazał wymaganego przy takim przewozie zezwolenia.
Pojazd do czasu opłacenia kaucji w wysokości 6000 zł oraz uzyskania wymaganego zezwolenia został skierowany na parking strzeżony. Kierowcę ukarano mandatem karnym w wysokości 500zł.

O nielegalnym przewozie drogowym odpadów tranzytem przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia został powiadomiony Główny Inspektorat Ochrony Środowiska w Warszawie.