Podczas wzmożonych działań kontrolnych na zakończenie wakacji prowadzonych przez inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku stwierdzono kilka rażących naruszeń z zakresu czasu pracy kierowcy oraz używania urządzeń rejestrujących.
W dniu 27 sierpnia 2015 r. na drodze krajowej nr 61 w miejscowości Łomża inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do kontroli drogowej pojazd członowy należący do przewoźnika litewskiego. Ciężarówką przewożono artykuły AGD na trasie Polska-Litwa.
W wyniku analizy okazanych do kontroli wykresówek stwierdzono rażące naruszenia czasu pracy kierowcy:
- trzykrotnego przekroczenia maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 7 godzin 50 minut, o 5 godzin, o 1 godzinę;
- czterokrotnego przekroczenia czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy o 1 godzinę 15 minut, o 1 godzinę 10 minut, o 1 godzinę 40 minut, o 1 godzinę 15 minut;
- dziesięciokrotnego skrócenia czasu odpoczynku dziennego o 50 minut, o 55 minut, o 3 godziny 10 minut, o 6 godzin 35 minut, o 1 godzinę 40 minut, o 4 godziny 25 minut, o 5 godzin 15 minut, o 5 godzin 25 minut, o 5 godzin 20 minut;
- dwukrotnego skrócenia tygodniowego czasu odpoczynku o 4 godziny 40 minut, o 14 godzin;
- ponadto stwierdzono nieuzasadnione użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego 24-godzinnego okresu, używanie wykresówki powyżej okresu na jaki jest przeznaczona, okazanie podczas kontroli wykresówki uszkodzonej w stopniu uniemożliwiającym odczytanie danych, okazanie wykresówki, która nie zawiera wymaganego wpisu – daty końcowej używania wykresówki.
Suma kar pieniężnych za stwierdzone naruszenia wyniosła 16 250 zł. Zgodnie z art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym kaucję ograniczono do kwoty w wysokości 10 000 zł, a wobec przedsiębiorcy zostało wszczęte postępowanie administracyjne. Kierowca został ukarany 22 mandatami karnymi na łączną kwotę w wysokości 10 300 złotych.
Podczas kolejnej kontroli w dniu 29 sierpnia 2015 r. pojazdu należącego do przewoźnika litewskiego inspektorzy dokonując sprawdzenia urządzenia rejestrującego stwierdzili podłączone niedozwolone urządzenie dodatkowe wpływające na niewłaściwe funkcjonowanie oraz nierejestrowanie za pomocą urządzenia rejestrującego na wykresówce lub karcie kierowcy wskazań urządzenia w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy i przebytej drogi. W związku ze stwierdzonymi naruszeniami kierującego ukarano mandatami karnymi na łączną kwotę 4000 zł, natomiast w stosunku do przedsiębiorcy wykonującego kontrolowany przewóz wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą 6000 zł.
Następne kontrole przeprowadzone w ostatni dzień wakacji, tj. 31 sierpnia 2015 r. ujawniły między innymi wykonywanie przez przewoźnika rosyjskiego międzynarodowego transportu drogowego rzeczy z niewypełnionym przed wjazdem na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zezwoleniem. To naruszenie zagrożone jest ukaraniem przewoźnika karą pieniężną w wysokości 8000 zł. Dodatkowo podczas tej kontroli inspektorzy wyczuli silną woń alkoholu od kierowcy w związku z czym przeprowadzono badanie trzeźwości. Wynik pierwszego badania tj. 0,11 mg/l potwierdził podejrzenia kontrolującego. Kierujący został przekazany funkcjonariuszom Policji natomiast pojazd został skierowany na parking strzeżony do czasu uzyskania prawidłowo wypełnionego zezwolenia oraz trzeźwego kierowcy.
Kolejna kontrola w tym samym dniu została przeprowadzono przy wsparciu patrolu motocyklowego ITD oraz funkcjonariuszy KMP w Białymstoku. Podczas tej kontroli stwierdzono, że kierowcy zamiast rejestrować aktywność na swoich kartach, prowadzą pojazd używając karty innego kierowcy. W tym przypadku kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi na łączną kwotę 8600 zł, natomiast przewoźnik za takie działania swoich kierowców będzie musiał się liczyć z maksymalną karą określoną w art. 92a ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym tj. 10 000 zł.
Jak widać z powyższych przypadków dzięki działaniom Inspekcji Transportu Drogowego ujawniane są najpoważniejsze naruszenia podczas wykonywania przewozów drogowych, jak również kierowanie pojazdami po spożyciu alkoholu. Eliminowanie takich przypadków w znaczący sposób wpływa na poprawę bezpieczeństwa na podlaskich drogach.