Większy nie zawsze może więcej.

W dniu 29.10.2019 r. na dr. woj. nr 678 w miejscowości Kleosin zatrzymano do kontroli ośmioosiowy zespół pojazdów marki Scania z naczepą kontenerową marki D-TEC rozłączalną (składającą się z dwóch pojazdów).

Ustalono, iż strona pojazdem tym wykonywała krajowy transport drogowy rzeczy z Gdańska do Białegostoku. Dopuszczalna masa całkowita jednostki transportowej wynosiła 40 ton. Pojazd przewoził dwa  kontenery 20 stopowe wypełnione ładunkiem elektronarzędzi. Pojazd wykonywał przewóz na trasie ponad 150 km z portu morskiego i nie spełniał wymogów przewozu intermodalnego.

W obecności kierowcy dokonano pomiaru gabarytów pojazdu, w wyniku czego stwierdzono:

  • całkowita masa zespołu pojazdów podczas ważenia wyniosła po odjęciu błędów 48,5 t, przy dopuszczalnej 40 t (przekroczenie o 8,5 t co stanowi 21,25%). Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2016 poz. 2022) dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów, złożonego z pojazdów mających łącznie co najmniej 5 osi, w którym pojazdem ciągnącym jest pojazd samochodowy - 40 ton.
  • przejazd trzech pojazdów tworzących zespół pojazdów. Zgodnie z art.64 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1990, z późn. zm.), zespół pojazdów może składać się najwyżej z 3 pojazdów, a zespół ciągnięty przez pojazd silnikowy inny niż ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny - z 2 pojazdów.

Kontrolowany nie posiadał stosownego zezwolenia na przejazd zespołu pojazdów wymaganego zgodnie z art. 62. ust. 4b - PRD Przejazd zespołu pojazdów złożonego z liczby pojazdów większej niż określona w ust. 4 lub o długości większej niż określona w ust. 4a wymaga zezwolenia, o którym mowa w art. 64d.

Dodatkowo stwierdzono naruszenia związane z obsługą tachografu.

W wyniku pomiarów i analiz kontrolnych wszczęto dwa postępowania administracyjne na przewoźnika, zagrożone odpowiednio karami pieniężnymi w wysokości 15000 zł oraz 12000 zł (wynikające z ograniczenia ustawowego) oraz w stosunku do osoby zarządzającej w kontrolowanym podmiocie zagrożone karą pieniężną w kwocie 1500 zł.

Kierowcę ukarano mandatami karnymi na łączną kwotę 2200 zł, zatrzymano 2 dowody rejestracyjne obu ciągniętych pojazdów z uwagi na niesprawności w stanie technicznym.

Ostatecznie pojazd został usunięty na parking strzeżony do czasu ewentualnego uzyskania zezwolenia kat. VII na trójczłonowy zespół pojazdów lub doprowadzenia do stanu normatywnego przed kontynuowaniem  dalszej jazdy.

IMG_20191029_103349_.jpg IMG_20191029_103451_.jpg