Wczoraj na drogowym przejściu granicznym w Kuźnicy inspektorzy z WITD w Białymstoku zatrzymali do kontroli ciężarówkę, należącą do białoruskiego przewoźnika. Samochodem, na trasie z Białorusi do Polski, przewożony był materiał niebezpieczny UN 1033, tj. eter dimetylowy.

Podczas kontroli i oględzin w kabinie kierowcy inspektorzy znaleźli „pilota”, który służył do zdalnego wyłączania tachografu. Po zastosowaniu przez kierującego „wyłącznika” i odłączeniu urządzenia kontrolno-pomiarowego podczas jazdy rejestrowany byłby odpoczynek. Dodatkowo auto nie odpowiadało warunkom określonym w części 9 umowy dotyczącej międzynarodowych przewozów drogowych towarów niebezpiecznych ADR.

W celu zdemontowania niedozwolonego urządzenia współdziałającego z „pilotem” kontrolujący zaprowadzili ciężarówkę do serwisu tachografów.

Przedsiębiorca opłacił kaucje w łącznej wysokości 12000 zł. oraz uiścił opłatę za czynności dokonane przez serwis.

Kierowcę w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa jakim jest stosowanie  niedozwolonych „wyłączników” przekazano funkcjonariuszom Policji.

Podczas kilku pierwszych dni października br. inspektorzy z Oddziału w Suwałkach z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku w okolicach dawnego przejścia granicznego w Budzisku na drodze krajowej nr 8 zatrzymali do kontroli trzy ciężarówki, operujące pod wspólną nazwą handlową, należące do rosyjskich przewoźników. Samochodami wykonywane były przewozy drogowe do Europy Zachodniej.

Podczas kontroli okazało się, że pojemność zbiorników na olej napędowy w każdym z samochodów znacznie przewyższa dozwolone normy.

Dodatkowo wszystkie kontrolowane auta były przeciążone. Inspektorzy stwierdzili przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej oraz nacisków osi.

Wobec trzech zagranicznych przedsiębiorców toczyć się będzie aż 9 postępowań administracyjnych zagrożonych karami w łącznej kwocie 11500 zł (z ustaw o transporcie drogowym, Prawo o ruchu drogowym oraz o przewozie towarów niebezpiecznych).

Do czasu opłacenia kaucji oraz doprowadzenia do stanu zgodnego z prawem samochody zostały usunięte na  wyznaczony parking strzeżony. Każdy z kontrolowanych kierowców opłacił mandat karny w wysokości 500 zł.
Poza istotnymi kwestiami dotyczącymi bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych, z uwagi na znacznie niższe ceny materiałów pędnych poza granicami Unii Europejskiej, ujawniony proceder stanowi próbę uzyskania nieuprawnionej przewagi konkurencyjnej. Biorąc pod uwagę wielkość udziału kosztu zakupu paliw w strukturze rodzajowej kosztów działalności firm transportowych, przedsiębiorcy rosyjscy mogli oferować na europejskim rynku nieosiągalne dla innych przewoźników ceny za usługi transportowe.

Kontrole ukierunkowane na przewozy realizowane niezgodnie z obowiązującymi przepisami określającymi maksymalną pojemność zbiorników na paliwo będą kontynuowane.

Dobra współpraca Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku i Komendy Miejskiej Policji doprowadziła do zatrzymania litewskiego samochodu przewożącego baseny ogrodowe na trasie Litwa – Austria. Ciężarówka kilka dni wcześniej była kontrolowana przez inspektorów z Oddziału WITD w Suwałkach. Wynik poprzedniej kontroli, za brak wymaganego zezwolenia na przejazd samochodu ponadnormatywnego,  to kara administracyjna na przedsiębiorcę w wysokości 23050 zł.

Po wpłaceniu kaucji i okazaniu odpowiedniego zezwolenia (na część trasy) samochód został zwolniony z parkingu strzeżonego. Kierujący deklarował przejazd tylko na odcinku zgodnym z uzyskanym zezwoleniem kategorii VII, znacznie krótszym niż prognozowana trasa przejazdu. Jednak rozminęło się to zdecydowanie ze stanem faktycznym.

Dzisiaj inspektorzy i policjanci na drodze krajowej nr 65 w Białymstoku po raz kolejny sprawdzili ciężarówkę. Wątpliwości funkcjonariuszy wzbudziło okazane przez kierowcę zezwolenie. Próbował on ponownie taktyki z pierwszej kontroli drogowej, okazując zezwolenie kategorii IV. Wymaganego zezwolenia kategorii VII na przewożony ładunek nie posiadał, gdyż ważność dokumentu na podstawie którego opuścił wcześniej parking strzeżony skończyła się około 50 km przed kolejnym zatrzymaniem.

Kontrolujący ponownie zmierzyli ciężarówkę. Okazało się, że  jego nienormatywność nie uległa zmianie - dopuszczalna szerokość została znacząco przekroczona i po uwzględnieniu stosownej tolerancji wyniosła 3,62 metra.

Zatrzymany samochód  ponownie nie był pilotowany przez wymaganą liczbę pojazdów, gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami ciężarówka powinna być eskortowana przez dwa pojazdy. Prowadzone czynności przez jeden pilotujący samochód można określić mianem pozorowanych.

W związku z powyższym wobec przedsiębiorcy wszczęto kolejne postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym oraz Prawo o ruchu drogowym zagrożone łączną karą 23000 zł, oraz w stosunku do zarządzającego zagrożone karą 500 zł.

Kierowca ciężarówki  uda się w dalszą drogę po opłaceniu kaucji oraz uzyskaniu odpowiedniego zezwolenia.

Wczoraj 30 września br. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Budzisko podlascy inspektorzy zatrzymali do kontroli litewską ciężarówkę przewożącą panele z izotermy na trasie z Litwy do Niemiec.

Samochód został zważony oraz zmierzony. W wyniku sprawdzenia okazało się, że wymiary ciężarówki są niezgodne z obowiązującym prawem:

długość przekroczona o 7,26 m;

wysokość za duża  0,02m;

przekroczony nacisk podwójnej osi naczepy o 1,2 t;

Dodatkowo samochód powinien być pilotowany. Niestety nikt nie wykonywał tej czynności.

Kierowca okazał niewłaściwe zezwolenie na wykonywanie przewozu nienormatywnego.

Postępowanie administracyjne z ustawy o transporcie drogowym oraz Prawo o ruchu drogowym wobec przewoźnika zagrożone jest karą łączną w wysokości 23000 zł.

Do czasu opłacenia kaucji oraz uzyskania właściwego zezwolenia ciężarówka została usunięta na parking strzeżony.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku  prowadzili dzisiaj, 1 października 2019 r., zajęcia przewidziane dla skazanych przebywających w izolacji w zakładzie karnym.

Spotkanie odbyło się w ramach programu resocjalizacyjnego kierowców za jazdę pod wpływem alkoholu. Celem przedsięwzięcia jest m.in. wzbudzenie woli współdziałania osadzonych w kształtowaniu społecznie pożądanych postaw. Oczekiwane efekty to podniesienie samoświadomości oraz zdobycie przez skazanych umiejętności rozumienia swoich zachowań, a w szczególności przewidywania konsekwencji własnego postępowania.

Inspektorzy przedstawili działalność ITD, starali się uświadomić zebranym wagę problemu zagrożeń w ruchu drogowym. Uzmysłowili zebranym jak wielkie znaczenie ma dobra kondycja psychofizyczna kierowców oraz że prowadzenie samochodów po spożyciu „używek”  jest nie do przyjęcia i stanowi olbrzymie zagrożenie dla zdrowia, życia innych i nie tylko uczestników ruchu.

Spotkania w ramach programu będą kontynuowane.

Wyłącznik służący do manipulacji czasem pracy kierowcy, w samochodzie przewożącym materiały niebezpieczne, znaleźli 27 września 2019 r. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku.

Ciężarówka należąca do przewoźnika z Litwy poruszała się po drodze krajowej nr 8 na trasie z Niemiec do Litwy.

Podczas kontroli w pobliżu miejscowości Przewalanka kontrolujący dokonali oględzin samochodu i stwierdzili uszkodzoną plombę zabezpieczającą na skrzyni biegów. Okazało się, że do instalacji tachografu zamontowano dodatkowe, nielegalne urządzenie służące do fałszowania czasu pracy kierującego. Tachograf nie rejestrował rzeczywistej prędkości, przebytej drogi i okresu kierowania ciężarówką.

Nielegalny wyłącznik został zdemontowany w serwisie, a tachograf doprowadzony do stanu zgodnego z obowiązującym prawem.

Przedsiębiorca wpłacił kaucję na poczet kary w wysokości 10000 zł. Kierowcę przekazano funkcjonariuszom Policji.

25 września br. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku na terenie byłego przejścia granicznego z Litwą w miejscowości Budzisko zatrzymali do kontroli samochód należący do przewoźnika litewskiego, przewożący silnik od lokomotywy o masie 27000 kg na trasie z Niemiec do Łotwy. Kontrolujący zważyli ciężarówkę i stwierdzili przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej o 5100 kg. Dodatkowo nacisk potrójnej osi nienapędowej naczepy był za duży o 0,4 tony. Kierowca okazał, co prawda, zezwolenie na wykonywanie przewozu nienormatywnym samochodem, ale okazało się ono niewłaściwe.

Wobec przedsiębiorcy będzie się toczyło postępowanie administracyjne z ustawy Prawo o ruchu drogowym zagrożone karą w wysokości 2000 złotych. Do czasu uzyskania przez przewoźnika zezwolenia właściwej kategorii, samochód został usunięty na parking strzeżony.

Tego samego dnia, także w Budzisku, inspektorzy zmierzyli litewską „lawetę” przewożącą samochody na trasie z  Litwy do Czech. Okazało się, że wysokość ciężarówki została znacznie przekroczona i po uwzględnieniu stosownej tolerancji wyniosła 4,32 metra. Kierowca w trakcie kontroli nie okazał wymaganego zezwolenia. W związku ze stwierdzonymi naruszeniami wszczęto postępowanie zagrożone karą 500 zł. W czasie kontroli kierowca przywrócił pojazd do stanu normatywnego.

Podlascy inspektorzy transportu drogowego 24 września 2019 r. na drodze ekspresowej nr 8 zatrzymali do kontroli ciężarówkę należącą do litewskiego przewoźnika. Zgodnie z oznaczeniami na samochodzie przewożone miały być odpady na trasie  z Litwy do Czech.

Podczas kontroli okazało się, że na skrzyni ładunkowej znajdują się odpady niebezpieczne. Przewożony towar sklasyfikowano jako UN 3077 czyli materiał zagrażający środowisku stały i.n.o.
Kontrolujący stwierdzili szereg naruszeń:

  1. przewożony towar był zapakowany w niecertyfikowane opakowania;
  2. ciężarówka nie była oznakowana wymaganymi tablicami;
  3. opakowania z materiałem niebezpiecznym nie były oznakowane;
  4. w dokumencie przewozowym nie było grupy pakowania i prawidłowej nazwy przewozowej.

Wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą 6300zł. Za powstałe naruszenia odpowiadać będzie finansowo także zarządzający transportem w firmie przewozowej. Wobec niego wszczęto postępowanie na kwotę 2000zł.

Samochód do czasu opłacenia kaucji oraz usunięcia usterek został umieszczony na parkingu strzeżonym.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku dzisiaj 25 września 2019r. w godzinach rannych na punkt kontrolny zlokalizowany przy drodze krajowej nr 61 w miejscowości Łomża wjechała ciężarówka na sygnałach dźwiękowych. Okazało się, że Pani znajdująca się za kierownicą bardzo źle się czuje.

Kobieta trzymała się za klatkę piersiową i traciła przytomność. Inspektorzy zareagowali natychmiastowo. Wezwali karetkę pogotowia ratunkowego i w międzyczasie ułożyli kierowcę w pozycji bocznej ustalonej i monitorowali jej samopoczucie.

Ratownicy z pogotowia udzielili pomocy potrzebującej. W związku z polepszeniem się samopoczucia kobieta została przy swoim samochodzie. Inspektorzy opiekowali się nią do czasu do czasu przybycia jej przełożonego.

Wczoraj w godzinach popołudniowych inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku na drodze krajowej nr 8 w pobliżu miejscowości  Budzisko zatrzymali do kontroli samochód należący do przewoźnika litewskiego. Ciężarówką wykonywany był przewóz basenów ogrodowych na trasie Litwa-Austria.

Kontrolujący zmierzyli samochód. Okazało się, że  jego dopuszczalna szerokość została znacząco przekroczona i po uwzględnieniu stosownej tolerancji wyniosła 3,62 metra.

Kierowca w trakcie kontroli okazał zezwolenie na wykonywanie przewozu pojazdami nienormatywnymi, lecz okazało się one niewłaściwe. Dodatkowo zgodnie z obowiązującymi przepisami ciężarówka powinna być pilotowana. Niestety nikt nie wykonywał tej czynności.

W związku z powyższym wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowania administracyjne z Ustawy o transporcie drogowym oraz Prawo o ruchu drogowym zagrożone łączną karą 23050 zł.

Do czasu opłacenia kaucji oraz uzyskania przez przewoźnika właściwego zezwolenia ciężarówka będzie przebywać na parkingu strzeżonym.