Za dużo ładunku, za dużo kart kierowców.

Ciężarówkę przewożącą zbyt dużo świeżych warzyw i owoców zatrzymał do rutynowego sprawdzenia patrol podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Oprócz znacznej nadwyżki ładunku ujawniono także użytkowanie cudzej karty przez kontrolowanego kierowcę. Stwierdzone naruszenia zagrożone są bardzo wysokimi karami pieniężnymi.

Kontrola litewskiego zestawu we wtorkowe popołudnie (8 czerwca) w okolicach dawnego przejścia granicznego w Budzisku wykazała szereg nieprawidłowości.

Sposób załadunku przewożonych owoców i warzyw z Hiszpanii do Litwy skłonił inspektorów do weryfikacji parametrów wagowych. Okazało się, że rzeczywista masa całkowita zestawu z ładunkiem została przekroczona o 3 tony, natomiast nacisk pojedynczej osi napędowej o blisko 2 tony.

Jednak to nie jedyne istotne nieprawidłowości. Niespójność wyjaśnień kontrolowanego z dokumentacją przewozową ładunku nasunęła podejrzenia, iż kierowca posługiwał się kartą kierowcy należącą do innej nieobecnej osoby. Dalsze czynności potwierdziły wcześniejsze przypuszczenia stosowania cudzej karty w celu ukrycia przekroczeń norm dotyczących dopuszczalnych okresów prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw i okresów odpoczynku.

W wyniku kontroli wszczęto dwa postępowania w sprawie nałożenia kar pieniężnych wobec przewoźnika wykonującego przewóz oraz nałożono łącznie 7 mandatów karnych na kierowcę na kwotę 3850 zł. Po uiszczeniu 16,5 tys. zł należności z tytułu wymaganych kaucji na poczet przyszłych kar oraz rozładunku na miejscu kontroli do parametrów normatywnych - dopuszczono do kontynuowania przewozu. Kartę nieobecnego kierowcy, do której używania kontrolowany kierowca nie miał uprawnień, zatrzymano celem zwrócenia jej właściwemu organowi.

Przeładowane ciężarówki przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni dróg, powstawania kolein i spękań, a także stanowią realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego z tytułu choćby wydłużonej drogi hamowania. Obowiązujące przepisy wyłączają możliwość przewozów ładunków podzielnych ponad dopuszczalne parametry określone w warunkach technicznych pojazdów dopuszczonych do ruchu. Dlatego jednym z podstawowych zadań ITD jest kontrola tonażu samochodów i eliminowanie z ruchu tych, których kierujący przewożą ładunki podzielne w ilościach nienormatywnych.