Zbyt dużo odpowiednio o 1350kg, 1300kg oraz 3000kg wynosiły naciski osi napędowych lub grupy osi napędowych ciężarówek zatrzymanych przez podlaskich inspektorów. Inny z zatrzymanych prowadził na cudzej karcie. Transporty wstrzymano, kierowców ukarano mandatami, a wobec 6 kontrolowanych przewoźników wszczęto 8 postępowań administracyjnych.
Nocą z czwartku na piątek (22/23 lipca) inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku prowadzili kontrole na drodze ekspresowej S8 w pobliżu m.Jeżewo. Wytypowali do kontroli sześć zestawów z ładunkiem podzielnym drobnicowym. Każdy posiadał nieprawidłowości.
W dwóch przypadkach wyniki ważenia pojedynczych osi napędowych wyniosły odpowiednio 12,85t i 12,8t przy dopuszczalnym nacisku 11,5t. Jednak tylko jeden zestaw przekraczał dodatkowo inne parametry, tj. łącznie ważył o 6,35t zbyt dużo oraz przekroczona została również norma nacisku potrójnej osi naczepy. Przy normie 24 t pomiar wykazał 25,7t. Trzeci zatrzymany do kontroli zespół pojazdów miał przekroczone naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego o 3t przy normie 18t.
Ważone dwa transporty miały więc nieprawidłowo rozmieszczony ładunek, a ostatni był znacznie przeładowany.
Kolejnym przypadkiem było stwierdzenie jazdy na cudzej karcie kierowcy w chwili zatrzymania do kontroli i w bieżącym okresie rozliczeniowym. Wynikiem tego ujawniono i przypisano naruszenia kierującemu. Używana karta nieobecnego kierowcy została zatrzymana celem odesłania do organu wskazanego przepisami.
Stwierdzone naruszenia z zakresu norm czasu pracy i przewozu materiałów niebezpiecznych w kolejnych kontrolach także wymagały stosownych reakcji ze strony inspektorów.
Podsumowując, w wyniku nocnych działań kontrolnych ujawniono nieprawidłowości zagrożone karami pieniężnymi na kwotę łączną 46250zł oraz rozpoczęto 8 postępowań administracyjnych wobec 6 kontrolowanych podmiotów w sprawach nałożenia stosownych kar. Kierujących ukarano mandatami karnymi na kwotę łączną 5000zł.
Przewozy wymagające zmiany rozmieszczania ładunku lub wręcz rozładowania wstrzymano na parkingu strzeżonym do czasu przywrócenia parametrów pojazdów zgodnych z przepisami.
Pozostałe przypadki zostały rozliczone na miejscu kontroli.