Z dużą swobodą do poprawnego rejestrowania zapisów czasu pracy kierowców podeszła załoga dwuosobowa wykonująca przewóz międzynarodowy rzeczy. W trakcie zadania przewozowego jeden z załogantów opuścił ciężarówkę, a kolega kontynuował kierowanie. Rozformowanie załogi skutkowało stwierdzeniem nieprawidłowości podczas kontroli drogowej inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego w Białymstoku oddział w Łomży.

Zestaw przewoźnika rosyjskiego zatrzymano do rutynowej kontroli na krajowej 61 w Łomży w środę (20 stycznia). Ustalono, iż ciężarówka przewoziła tranzytem przez Polskę kwiaty świeże cięte z Holandii do Rosji.

Weryfikacja danych z tachografu i kart kierowców ujawniła, że prowadzący samochód rozpoczęli przejazd pod załadunek w załodze. Jednak na terytorium Holandii jeden z załogantów opuścił pojazd, a kolega kontynuował jazdę. Takie działanie skutkowało rozformowaniem załogi, gdyż przez pierwszą godzinę obsady kilkuosobowej obecność innego kierowcy lub kierowców jest fakultatywna, ale przez pozostałą część tego okresu jest obowiązkowa. W zaistniałej sytuacji należało uwzględniać normy czasu pracy jak dla pojedynczego  kierowcy.

Stwierdzono skrócenie wymaganego skróconego odpoczynku dziennego o 7 godzin 57 minut przez kontynuującego jazdę, a kara pieniężna za to naruszenie wyniosła 3800 zł na podmiot realizujący przewóz oraz 750 zł na kierowcę.
Dodatkowo ujawniono przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin, przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy oraz kolejne skrócenie wymaganego skróconego okresu odpoczynku dziennego.
Łącznie wyznaczono wysokość kaucji na poczet kary pieniężnej na kwotę 4150 zł oraz wystawiono na kierowców cztery mandaty karne na 950 zł.

Wszystkie należności zostały opłacone podczas kontroli, a wobec rosyjskiego przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne.

20 stycznia br. na drodze szybkiego ruchu S8 w pobliżu miejscowości Jeżewo podlascy inspektorzy zatrzymali do kontroli ciężarówkę zakupioną przez litewską firmę na terenie Niemiec.

Po sprawdzeniu przez kontrolujących danych związanych z czasem pracy okazało się, że kierowca będący jednocześnie właścicielem przedsiębiorstwa transportowego nie stosuje się do norm obowiązujących kierującego. Stwierdzono szereg rażących naruszeń:

  • skrócenie odpoczynku dziennego o 7 godzin i 34 minuty;
  • niespełnienie wymogu dzielonego dziennego okresu odpoczynku poprzez skrócenie drugiej części odpoczynku o 2 godziny i 6 minut;
  • przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia bez wymaganej przerwy o 5 minut.

Dodatkowo tachograf zamontowany w samochodzie miał nieważne badanie okresowe.

Ponadto kierowca nie spełnił wymogu ręcznego wprowadzania danych na swoją kartę.

Właściciel ciężarówki wpłacił na poczet kary kaucję w wysokości 5 800 złotych.

Wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego z nieprawidłowo wypełnionym wymaganym zezwoleniem skutkowało skierowaniem ciężarówki przewoźnika rosyjskiego na parking strzeżony do czasu ustania nieprawidłowości.

19 stycznia 2021 r., na drodze krajowej nr 8, w miejscowości Budzisko (okolice dawnego przejścia granicznego z Litwą) inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku oddział w Suwałkach zatrzymali do rutynowej kontroli ciężarówkę należącą do rosyjskiego przedsiębiorcy.

Pojazdem przewożono części samochodowe z Litwy do Rosji w tranzycie przez Polskę. Podczas kontroli okazało się, że okazany blankiet zezwolenia został wypełniony w sposób niekompletny. Brakowało istotnych wpisów definiujących ważność zezwolenia, tj. numerów rejestracyjnych ciągnika i naczepy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami zagraniczny podmiot wykonujący międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy jest obowiązany wypełnić blankiet wymaganego zezwolenia  najpóźniej przed wjazdem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej pojazdu samochodowego, którym przewóz ten jest wykonywany. W przypadku niewypełnienia lub nieprawidłowego wypełnienia blankietu zezwolenia przejazd uznaje się za wykonywany bez zezwolenia.

Do czasu opłacenia kaucji i uzyskania nowego właściwego zezwolenia ciężarówka została skierowana na parking strzeżony.

Wobec rosyjskiej firmy transportowej wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą w wysokości 12000 zł.

Autobus oznaczony tablicami kierunkowymi zgodnymi z posiadanym zezwoleniem nie wykonywał przejazdu zgodnie z posiadanymi uprawnieniami w zakresie ustalonej trasy oraz wyznaczonych przystanków – to najpoważniejsza nieprawidłowość ujawniona przez inspektorów podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kierowca realizował jedynie ułamek wskazanej trasy.

W poniedziałek (18 stycznia) funkcjonariusze ITD z Białegostoku zatrzymali do kontroli na drodze krajowej nr 19 w miejscowości Wasilków samochód wykonujący międzynarodowy regularny przewóz drogowy osób. Analiza wykazała znaczne skrócenie przez kierującego wymaganej trasy przejazdu i faktyczne zrealizowanie tylko około 30% dystansu wykazanego w zezwoleniu na regularny przewóz osób. Zatrzymanie miało miejsce w momencie przejazdu powrotnego bez osiągnięcia przystanków pośrednich i docelowego.

Dodatkowo stwierdzono przekroczenie o blisko 5 miesięcy daty obowiązkowego przeglądu tachografu zainstalowanego w kontrolowanym autobusie.

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne. Przedsiębiorca opłacił na miejscu kontroli wymaganą kaucję na poczet przyszłej kary w kwocie 4 000 złotych.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku 15 stycznia 2021r. na krajowej „ósemce” w pobliżu miejscowości Jeżewo zatrzymali łotewską ciężarówkę, którą na trasie z Włoch do Łotwy przewożony był materiał niebezpieczny – farba.

Podczas kontroli okazało się, że termin kontroli okresowej wszystkich trzech gaśnic znajdujących się w obowiązkowym wyposażeniu samochodu i wymaganych podczas tego rodzaju przewozu już upłynął.

W związku z wyposażeniem jednostki transportowej w gaśnice niespełniające warunków określonych w przepisach ADR wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą 500zł. Kaucja została opłacona.

14 stycznia 2021 r, na drodze krajowej nr 19 w pobliżu miejscowości Wasilków inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do rutynowej kontroli dwie ciężarówki należące do białoruskiego przedsiębiorcy.

Samochodami przewożone były akumulatory z terenu Polski do Rosji. Podczas kontroli okazało się, że kierowcy nie posiadają właściwych zezwoleń na wykonywanie przewozów drogowych.

Do czasu opłacenia kaucji i uzyskania właściwych zezwoleń dwie ciężarówki zostały skierowane na parking strzeżony. W stosunku do firmy transportowej wszczęto dwa postępowania administracyjne zagrożone karami po 12 tys. każde.

Podlascy inspektorzy wczoraj 12 stycznia 2021 r. przy krajowej „ósemce” w miejscowości Jeżewo zatrzymali do kontroli ciężarówkę należącą do przewoźnika litewskiego. Samochodem przewożone były „osobówki” z Niemiec na Litwę.

Analiza danych czasu pracy kierowców wykazała, że jeden z nich podczas jazdy nie używał karty do tachografu cyfrowego i nie rejestrował danych związanych ze swoją aktywnością.

Niezastosowanie się do wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 165/2014 nakładającego obowiązek używania wykresówki lub karty kierowcy w każdym dniu, w którym prowadzi samochód ciężarowy poskutkowało nałożeniem mandatu karnego na kierowcę. Jego suma wyniosła 2 tys. złotych.

Dodatkowo za naruszenie odpowiadać będzie przedsiębiorstwo transportowe. Przedsiębiorca wpłacił na poczet kary kaucję w wysokości 5000 złotych.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku dzisiaj 12 stycznia br. na drodze krajowej nr 19 w miejscowości Wasilków podczas kontroli ciężarówki z Białorusi stwierdzili niebezpieczne usterki stanu technicznego bezpośrednio zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Kierowca  jechał samochodem po ładunek do Królestwa Niderladów.

Podczas dokonywania oględzin w kontrolujących wątpliwości co do właściwego stanu technicznego ciężarówki wzbudził widok zardzewiałej tarczy hamulcowej. Na stacji diagnostycznej do, której doprowadzony został samochód potwierdziły się przypuszczenia inspektorów. Okazało się, że nie wszystkie koła hamują.

Kierowcy po wpłaceniu kaucji w wysokości 2000 złotych  zezwolono jedynie na przejazd do najbliższego serwisu celem dokonania naprawy. Wobec przedsiębiorstwa transportowego toczyć się będzie wyjaśniające postępowanie administracyjne. Zatrzymano dowód rejestracyjny naczepy.

Dzisiaj 11 stycznia 2021 r. na drodze szybkiego ruchu S8 w miejscowości Rzędziany inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do kontroli ciężarówkę rosyjską przewożącą artykuły metalowe na trasie z Białorusi do Belgii.

Po analizie danych czasu pracy kierowcy okazało się, że kierujący samochodem niewłaściwie obsługiwał tachograf co skutkowało nierejestrowaniem na karcie aktywności, prędkości i przebytej drogi.

Wobec przedsiębiorcy, właściciela ciężarówki wszczęto postępowanie administracyjne. Na poczet kary wpłacona została kwota 5 000 złotych. Kierowcę ukarano mandatem karnym w wysokości 200 zł.