W piątkowe popołudnie (4.03) na drodze S8 w kierunku Białegostoku zatrzymano do kontroli zestaw białoruskiego przewoźnika oznaczony tablicami barwy pomarańczowej na zezwoleniu CEMT w kategorii EuroVI. Uwagę inspektorów zwróciły liczne problemy techniczne naczepy-cysterny wpływające na stateczność. Biorąc pod uwagę rodzaj ładunku niezwłocznie podjęto niezbędne środki zaradcze.
Na trasie Belgia – Litwa przewożono 23 830 kg towaru niebezpiecznego UN1987 Alkohole zestawem, którego wstępna ocena stanu technicznego budziła uzasadnione wątpliwości kontrolujących. Podjęta decyzja o doprowadzeniu jednostki na najbliższą stację diagnostyczną okazała się trafna. Na miejscu przeprowadzono szczegółową kontrolę stanu technicznego, a jej wyniki zaskoczyły inspektorów.
Na stanowisku diagnostycznym ujawniono szereg usterek. Brak siły hamowania na jednym kole drugiej osi naczepy, brak trzech czujników prędkości obrotowej kół do ABS (Przeciwblokujący układ hamulcowy), jeden niesprawny czujnik ABS, uszkodzenie przewodów instalacji elektrycznej ABS, odcięcie przewodów modulatora EBS (Elektronicznego systemu hamowania) oraz bardzo poważne obluzowanie mocowania zawieszenia na pierwszej osi.
Rodzaj usterek wskazywał na lekkomyślność podmiotu wykonującego przewóz ładowny z materiałem niebezpiecznym. Taka postawa nie mogła spotkać się z akceptacją kontrolujących, a zdiagnozowana sytuacja wymagała działań natychmiastowych polegających na zabezpieczeniu składu na parkingu strzeżonym do czasu skutecznej naprawy.
Wezwano funkcjonariuszy policji oraz Straż Pożarną. Działania PSP sprowadzały się do oceny zagrożenia. Stan cysterny i jej wyposażenia nie budził zastrzeżeń.
Łączna kwota naruszeń wyniosła aż 16 500 złotych. Stwierdzono wykonywanie przewozu drogowego pojazdem z usterkami niebezpiecznymi, co skutkowało zakwestionowaniem także okazanego zezwolenia CEMT/EKMT w zakresie certyfikatu potwierdzającego spełnienie wymagań EUROVI. Dodatkowo ujawniono brak na naczepie wymaganej tabliczki z naniesionymi trwale danymi technicznymi i okresowych przeglądów, brak wymaganego wyposażenia gaśniczego. Usterki układu ABS i brak podwójnej izolacji przewodów elektrycznych powodowały utratę cech technicznych wymaganych dla naczep klasy FL do przewozu materiałów niebezpiecznych.
Na podstawie obowiązujących przepisów wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karami pieniężnymi z ograniczeniem w wymiarze do wysokości 12000 zł z zakresu ustawy o transporcie drogowym oraz kolejne postępowanie administracyjne 4500 złotych z zakresu przepisów o przewozie materiałów niebezpiecznych.
Użycie do przewozu materiałów niebezpiecznych naczepy w tak złym stanie technicznym należy określić jako lekkomyślność i brak profesjonalizmu przewoźnika. Braku stabilizacji toru jazdy przy gwałtownym hamowaniu to krok w kierunku tragedii na drodze, której skutki przy przewozie materiałów niebezpiecznych mogły mieć znaczne rozmiary.