Przedsiębiorcy, właściciele dwóch ciężarówek rosyjskich i dwóch  białoruskich w wyniku naruszeń stwierdzonych podczas kontroli drogowych przeprowadzonych przez inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku musieli opłacić kaucje w wysokości po dwa tysiące każdy, aby ich samochody mogły kontynuować dalszą podróż.

Wczoraj 3 marca 2022 r. w Siemiatyczach na drodze krajowej nr. 19 kontrolerzy z podlaskiego WITD stwierdzili w trzech ciężarówkach przewożących owoce na trasie z Serbii do Rosji zbyt dużą pojemność zbiorników paliwa. Zgodnie z przepisami związanymi z przewozem materiałów niebezpiecznych nie mogła ona być większa niż 1 500 litrów. Dwa zestawy posiadały po 1625 litrów, a trzeci 1620 litrów.

Inspektorzy sprawdzili także zespół pojazdów z cysterną gazową przewożącą pozostałości po rozładunku gazu. W ciągniku siodłowym stwierdzono wadliwie działający system ogrzewania postojowego. Tym samym nie spełniał warunków dla ciężarówek mogących przewozić towary niebezpieczne.

Wobec przedsiębiorców wszczęto postępowania administracyjne zagrożone karami po 2 tysiące każde.

Systematyczne kontrole wagowe nie zniechęciły kolejnych czterech kierowców busów do przekraczania ładowności. Ładunki podzielne powodujące nienormatywność zostały w wyniku kontroli rozładowane z 4 pojazdów do stanu zgodnego z przepisami. Kontrole drogowe przeprowadzili podlascy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego.

Ponowne kontrole ukierunkowane na przeładowane pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3500 kg ujawniły 4 takie przypadki w efekcie czynności ważeniowych przeprowadzonych przez podlaskich inspektorów podczas kontroli realizowanych 2-3 marca na drodze krajowej nr19.

Podsumowując, kontrolowane pojazdy przekraczały dopuszczalne parametry odpowiednio o 2300 kg, 2100 kg i dwukrotnie o 1600 kg, tj. od 66% do 46 % wartości normatywnej. Każdy z kierujący został ukarany stosownym mandatem karnym, a łączna wysokość wymierzonych kar wyniosła 3500 zł.

Kontrole tej kategorii pojazdów będą kontynuowane.

We czwartek (3 marca), na drodze S61 w miejscowości Rudniki, inspektorzy podlaskiego WITD przeprowadzili rutynową kontrolę zespołu pojazdów. Według okazanej dokumentacji przewozowej  przewoźnik białoruski  wykonywał przewóz drogowy blisko  6 ton sadzonek drzew i krzewów na trasie Niemcy – Białoruś.

Kontrolowany zestaw był prowadzony przez dwóch kierowców. Analiza danych cyfrowych pobranych z okazanych do kontroli kart kierowców oraz z urządzenia rejestrującego ujawniła szereg nieprawidłowości. Pomimo wykonywania przewozu w załodze, kierujący nie logowali w tachografie karty zmiennika, a za kierownicą zmieniali się dopiero po wykorzystaniu norm każdego. Z kolei odpoczynki wykonywali tak jak w załodze. Te szkolne błędy uzupełnili używaniem trzeciej karty nieobecnego kierowcy i szeregiem naruszeń czasu pracy. Stwierdzono nierejestrowanie za pomocą tachografu wskazań na  karcie kierowcy, używanie cudzej karty kierowcy, przekroczenie maksymalnego dziennego czas prowadzenia pojazdu o 19 godzin 53 minuty i 5 godzin i 10 minut, przekroczenie czasu prowadzenia bez przerwy o 55 minut, skrócenie odpoczynku dziennego odpowiednio o 5 godzin 34 minuty i dwukrotnie o 4 godziny i 45 minut, skrócenie tygodniowego okresu odpoczynku o 2 godziny.

Dodatkowo kontrola trzech zbiorników paliwowych użytkowanych w kontrolowanym składzie stanowiącym jednostkę transportową wykazała przekroczenie limitu aż o 165 litrów, to znaczy przekroczenie dopuszczalnej objętości łącznej zbiorników  ponad 1500 litrów. Kontrolujący stwierdzili wykonywanie przewozu pojazdem wyposażonym w zbiorniki paliwa o łącznej pojemności przekraczającej maksymalną pojemność określoną w przepisach ADR dla jednostki transportowej.

Łączna kwota naruszeń wyniosła aż 32 850 złotych. Na podstawie obowiązujących przepisów wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karami pieniężanami   z ograniczeniem w wymiarze do wysokości 12000 zł z zakresu ustawy o transporcie drogowym oraz kolejne postępowanie administracyjne 2000 złotych z zakresu przepisów o przewozie materiałów niebezpiecznych. Zobowiązanie zostało uregulowane na miejscu kontroli.

Kierowców podsumowano łącznie na 14 mandatów karnych w kwocie łącznej 11800 złotych, jednak ze względu  na brak możliwości opłaty należało skierować do właściwego sądu wniosek o ukaranie. Kontrolowanych przekazano funkcjonariuszom KMP w Suwałkach celem dalszego procedowania.

Karta nieobecnego kierowcy została zatrzymana celem zwrotu do wystawcy.

Pracownicy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku oraz Delegatury Północno – Wschodniej Canard Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego nie pozostali obojętni na bieżącą, bardzo trudną sytuację na terenie Ukrainy.

Inspektorzy i pracownicy administracyjni przeprowadzili zbiórkę środków umożliwiających zakup  artykułów wskazanych na posiedzeniu Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego  Wojewody Podlaskiego. Z listy potrzeb wybrane zostały środki opatrunkowe, dezynfekcyjne, przeciwbólowe oraz artykuły spożywcze z długim terminem przydatności.

Dzisiaj 3 marca 2022 r. zostały one przewiezione do białostockiego punktu zbiórki, który z kolei przekaże zakupy do odbiorców.

Podlaska Inspekcja Transportu Drogowego wycofała z ruchu mocno przeciążonego dostawczaka. Kierujący obywatel Finlandii miał do pokonania 1400 km samochodem zdecydowanie przeładowanym materiałami budowlanymi. Przejazd w takim stanie został zakończony, a brak możliwości rozładunku skutkował odjazdem z miejsca kontroli na lawecie na parking strzeżony w Suwałkach.

W piątkowe późne popołudnie (25.02), na drodze krajowej nr8, w obrębie dawnego przejścia granicznego w Budzisku, inspektorzy suwalskiego oddziału WITD w Białymstoku prowadzili kontrole ukierunkowane na przeładowane pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Na szczególną uwagę zasługuje przypadek przewozu budowlanych materiałów wykończeniowych samochodem marki Mercedes Benz Sprinter o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony i ładowności 1,2 tony na trasie Polska - Finlandia. Kontrola tonażu na wagach stacjonarnych potwierdziła poważne przeładowanie, a uzyskany wynik 6,8 tony masy rzeczywistej jednoznacznie wskazywał na zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym do chwili kontroli. Biorąc pod uwagę parametry techniczne dostawczaka do przewozu takiej ilości ładunku należałoby użyć 4 takich jednostek. Przekroczenie ładowności wyniosło 275%, a dopuszczalnej masy całkowitej 94%.

Kierujący został ukarany mandatem karnym w maksymalnej wysokości 3000 zł, a sam przejazd został wstrzymany na parkingu strzeżonym do czasu rozładunku nadwyżki ładunku do parametrów normatywnych.

Kontrole tej kategorii przejazdów będą kontynuowane, a przewozy przeładowanymi samochodami dostawczymi eliminowane z ruchu.

Dwa postępowania wobec przedsiębiorstwa transportowego zagrożone nałożeniem wysokich kar  administracyjnych będą toczyć się w wyniku naruszeń stwierdzonych przez inspektorów z WITD w Białymstoku podczas kontroli przeprowadzonej 21 lutego br. na drodze miejskiej w Wysokiem Mazowieckiem.

Podlascy inspektorzy sprawdzili zespół pojazdów przewożący do portu w Gdańsku mleko w kontenerach. Podczas kontroli okazało się, że zestaw składa się z trzech elementów – ciągnika i przyczepy oraz naczepy. Jest to niezgodne z obowiązującymi przepisami według, których tego rodzaju skład może być złożony z dwóch pojazdów. Dodatkowo po zważeniu okazało się, że o 22 400 kilogramów została przekroczona dopuszczalna masa całkowita. „Stonoga” pomimo dopuszczalnej masy 40 ton ważyła 62 400 kg.

Kontrolujący stwierdzili także, że oprogramowanie tachografu zainstalowanego w ciężarówce zostało zmanipulowane. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierujący miał możliwość fałszowania swojego czasu pracy. Art. 315. Kodeksu Karnego wskazuje na odpowiedzialność kierowcy za fałszowanie zalegalizowanych narzędzi pomiarowych lub pobierczych. § 1 stanowi, że kto, w celu użycia w obrocie gospodarczym, podrabia lub przerabia zalegalizowane narzędzie pomiarowe lub probiercze, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Ponadto § 2 cytowanego artykułu określa, że tej samej karze podlega, kto podrobionego albo przerobionego narzędzia pomiarowego lub probierczego w obrocie gospodarczym używa albo takie narzędzie w celu użycia w obrocie gospodarczym przechowuje. W związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa sprawę przekazano funkcjonariuszom Policji, którzy będą prowadzić postępowanie wyjaśniające.
Wobec przewoźnika wszczęte zostały postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym i Prawa o ruchu drogowym zagrożone karami na łączną kwotę ograniczoną do 27 000 złotych. Nadmiarowa naczepa została umieszczona na parkingu strzeżonym.

Wczoraj 17 lutego 2022 r. na punkcie kontrolnym zlokalizowanym na drodze krajowej nr 19 w Białymstoku podlascy inspektorzy ważyli samochody o dopuszczalnej masie całkowitej do 3, 5 tony.

W dwóch przypadkach kontrolerzy stwierdzili niezgodności rzeczywistej masy całkowitej „busów” z dopuszczalnymi normami.

Jedno auto przewożące produkty pochodzenia zwierzęcego ważyło 5,1 t – przekroczenie o 1 600 kg. Druga kontrola samochodu w, którym przewożone było bydło wykazała  przeciążenie o 1,1 tony. Bus ważył 4 600 kg.

Kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi w łącznej kwocie 1 200 zł. Część ładunku została przeładowana na inne auta, a kontrolowane samochody doprowadzono do stanu normatywnego.

Działania ukierunkowane na ważenia pojazdów o masie do 3,5 tony będą kontynuowane.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku wykazali się czujnością podczas wczorajszej (17 lutego 2022 r.) popołudniowej kontroli na drodze S8 w miejscowości Jeżewo.

Na naczepie litewskiej ciężarówki wykonującej przewóz drogowy na trasie z Niemiec na Litwę przewożone były dwa busy typu kamper. Kierowca nie posiadał dokumentów i kluczyków od przewożonych pojazdów. W czasie kontroli skrzyni ładunkowej okazało się, że kampery mają uszkodzone stacyjki oraz otwarte skrzynki elektryczne z bezpiecznikami.

Zastany stan przewożonego ładunku wzbudził wątpliwości kontrolujących co do legalności jego pochodzenia. Inspektorzy wezwali na punkt kontrolny patrol Policji, który dokonał weryfikacji. Po sprawdzeniu przewożonych samochodów potwierdziły się wątpliwości pracowników Inspekcji.

Auta zostały skradzione na terytorium Niemiec w dniach poprzedzających zatrzymanie przez inspektorów.

Kierowcę wraz z ciężarówką przekazano funkcjonariuszom Policji celem prowadzenia dalszego postępowania wyjaśniającego.

Inspektorzy z suwalskiego Oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku 15 lutego 2022 r. na drodze ekspresowej S61 w okolicach Suwałk skontrolowali samochód należący do polskiego przedsiębiorcy.

Ciężarówką załadowaną w powiecie łomżyńskim przewożone były wióry do odbiorcy w Suwałkach. Przedsiębiorca ładując pojazd nie zważał na ograniczenia prawne określające dopuszczalne masy i naciski osi pojazdów. Jedynym parametrem określającym ilość przewożonego ładunku była wysokość burt naczepy.

W wyniku ważenia stwierdzono:

  • przekroczenie o 8,6 tony całkowitej masy zespołu pojazdów.  Wyniosła ona 48,6 ton, przy dopuszczalnej masie całkowitej 40 000 kg;
  • za duży nacisk pojedynczej osi napędowej 12,3 ton, przy dopuszczalnym nacisku 11,5 tony;
  • przekroczenie o 4 800 kg nacisku trzech osi nienapędowych naczepy przy dopuszczalnym  24 tony.

W związku z ujawnionymi naruszeniami kierowca został ukarany mandatem karnym kredytowanym w wysokości 500 zł. Wobec przedsiębiorcy toczy się postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej w wysokości 15 000 zł.

Dzisiaj 17 lutego 2022 r. na drodze S8 w miejscowości Jeżewo inspektorzy z WITD w Białymstoku zatrzymali do rutynowej kontroli drogowej samochód  należący do przewoźnika litewskiego. Ciężarówką przewożone było piwo na trasie z Niemiec do Rosji.

Kierowcę, obywatela Białorusi, poddano badaniu trzeźwości. Pierwszy pomiar na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu wykazał 0,261 mg/l. Drugi pomiar to 0,234 mg/l. Stanowi to blisko 0,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu.

Kierowcę wraz z samochodem przekazano do dalszego postępowania funkcjonariuszom Policji.