Zatrzymanie dwóch praw jazdy kierowców to efekt kontroli inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku przeprowadzonych 16 lutego 2022 r. na drodze S8 w pobliżu miejscowości Rzędziany.

Podczas jednej z kontroli kontrolerzy wykorzystywali urządzenia zdalnego odczytu danych z tachografów (DSRC) sfinansowane ze środków wojewody podlaskiego. Umożliwiają one dokonywanie sprawdzenia poruszających się samochodów bez potrzeby ich zatrzymywania.

To dzięki wskazaniom urządzenia namierzony został kierowca wykonujący przewóz drogowy odpadów z Białegostoku do Warszawy bez wymaganej w takim przypadku karty. Przedsiębiorstwo transportowe zleciło wykonywanie transportu kierującemu, który wcześniej wystąpił do Wytwórni Papierów Wartościowych z wnioskiem o jej wydanie lecz fizycznie jeszcze jej nie posiadał i nie powinien wykonywać przewozu drogowego.

Podczas drugiej kontroli naruszenia polegającego na prowadzeniu auta bez wymaganej karty dopuścił się białoruski kierowca ciężarówki zakupionej przez przedsiębiorstwo z Kazachstanu.

W obu przypadkach za powstałe naruszenia kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi po 2 tys. złotych, a wobec właścicieli samochodów wszczęte zostały postepowania administracyjne zagrożone karami po 5 000 złotych. Zgodnie z obowiązującymi od początku tego roku przepisami inspektorzy zatrzymali uprawnienia do kierowania.

16 lutego 2022 r. podlascy inspektorzy na drodze S8 w miejscowości Rzędziany skontrolowali zespół pojazdów, którego zestawienie nie było zgodne z obowiązującymi przepisami.

Podczas kontroli okazało się, że zestaw składa się z trzech elementów – ciągnika i dwóch naczep. Przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym dopuszczają tego rodzaju skład, ale w postaci dwóch pojazdów. Ciężarówka po rozładunku towaru w Białymstoku jechała do Gdańska.

Dodatkowo kontrolujący przeanalizowali czas pracy kierowcy. Kierujący w okresie wcześniejszym nie używał swojej karty podczas wykonywania przewozów. Ponadto przekroczył o 1 godzinę i 15 minut dzienny czas prowadzenia oraz maksymalny czas jazdy bez przerwy.

W związku ze stwierdzonymi naruszeniami wobec przedsiębiorstwa transportowego toczyć się będą postępowania administracyjne zagrożone karami:

  • 15 000 zł za naruszenia związane z ruchem drogowym;
  • 5 450 zł w związku z naruszeniami norm czasu pracy.

Kierowcę ukarano mandatami karnymi w kwocie 2 400 złotych.

Nadliczbową przyczepę przejął inny samochód.

Wczoraj 16 lutego 2022 r. podczas kontroli ciężarówki należącej do litewskiego przewoźnika inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku stwierdzili usterkę niebezpieczną stanu technicznego.
Czynności kontrolne odbywały się na drodze S8 w pobliżu miejscowości Jeżewo. Samochodem wykonywany był przewóz drogowy artykułów aluminiowych na trasie z Hiszpanii na Litwę.

W czasie sprawdzania stanu technicznego zestawu ciężarowego kontrolerzy zauważyli, że przewody układu hamulcowego doprowadzające powietrze do siłownika koła naczepy zostały zagięte przy użyciu opaski zaciskowej, a sam siłownik został zablokowany. Powodowało to brak siły hamowania na kole. Kierowca oświadczył, że odcięcie dopływu powierza wykonał na terenie Francji na polecenie przełożonego. Usterka została zakwalifikowana jako zagrażająca bezpieczeństwu drogowemu.

Za wykonywanie przewozu drogowego samochodem posiadającym usterkę układu hamulcowego zakwalifikowaną jako niebezpieczna odpowiadać będzie finansowo właściciel firmy przewozowej oraz osoba zarządzająca transportem. Kaucja na poczet przyszłej kary w wysokości 2 500 zł została opłacona na miejscu kontroli.

W związku z usterką zakazano dalszej jazdy do czasu jej usunięcia  i zatrzymano dowód rejestracyjny naczepy.

Unieruchomieniem na parkingu strzeżonym oraz wszczęciem postępowań administracyjnych zakończyła się kontrola hiszpańskiej ciężarówki przeprowadzona przez podlaskich inspektorów.

15 lutego 2022 r. w miejscowości Jeżewo na drodze S8 kontrolerzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku sprawdzili samochód przewożący owoce z Hiszpanii na Litwę.

W trakcie kontroli zważono ciężarówkę. Okazało się, że jej dopuszczalna masa całkowita została przekroczona o 2 100 kilogramów. Dodatkowo pomimo dozwolonych 11 500 kg nacisku osi napędowej nacisk „napędówki”  w kontrolowanym samochodzie wyniósł 12 950 kilogramów.

Za powstałe naruszenia odpowiadać będzie przedsiębiorstwo transportowe wobec, którego toczyć się będą postępowania wyjaśniające zagrożone karami:

  • z ustawy o transporcie drogowym  2 000 zł;
  • z ustawy Prawo o ruchu drogowym 10 000zł.

Dalszy przewóz będzie mógł być kontynuowany po rozładowaniu części przewożonego towaru i doprowadzeniu ciężarówki do wagi normatywnej.

14 lutego 2022 r. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku na drodze S8  w pobliżu miejscowości Jeżewo zatrzymali do rutynowej kontroli drogowej łotewską ciężarówkę przewożącą m. in. wyroby aluminiowe i z tworzyw sztucznych na trasie z Niemiec na Łotwę.

Kontrolujący sprawdzili czas pracy kierowcy. Analiza danych z tachografu wykazała wielokrotne przekraczanie maksymalnego czasu prowadzenia samochodu bez wymaganej przerwy. Kierujący pięciokrotnie naruszył normy - o 5 godzin i 26 minut, o 2 godziny i 9 minut, o 1 godzinę i 49 minut, o 17 minut oraz 1 godzinę i 6 minut.

Za wymienione naruszenia kierowcę ukarano mandatami karnymi na łączną kwotę 2 150 zł. Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą w wysokości 4 950 złotych.

Usunięciem na parking strzeżony, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego naczepy i wszczęciem dwóch postępowań zagrożonych karami administracyjnymi zakończyła się kontrola drogowa ciężarówki należącej do tureckiego przewoźnika.

Wczoraj 2 lutego 2022 r inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku na drodze krajowej nr 61 w miejscowości Łomża sprawdzili samochód przewożący na trasie z Litwy do Turcji elementy elektryczne m.in. kable połączeniowe elektroniki użytkowej.

Podczas kontroli kierowca okazał nieprawidłowo wypełnione zezwolenie uprawniające do przejazdu tranzytowego przez terytorium Polski. Zostało to zakwalifikowane jako brak zezwolenia.

Dodatkowo podczas wstępnej kontroli technicznej zespołu pojazdów inspektorzy stwierdzili bardzo poważną nieprawidłowość. Okazało się, że naczepa wyposażona jest w nieoryginalny zbiornik paliwa. Jego  pojemność była niezgodna z obowiązującymi normami i wyniosła około 700 litrów. W ciągniku siodłowym zainstalowane zostały oryginalne zbiorniki o łącznej pojemności 1150 l.
Łączną, dopuszczalną pojemność zbiorników paliwa w jednostce transportowej określa międzynarodowa umowa o przewozie towarów niebezpiecznych ADR.  Ogranicza ona ich maksymalną wartość do 1 500 litrów.  W tym przypadku  przekroczenie wyniosło 350 litrów. Zatrzymano dowód rejestracyjny naczepy.

Wobec właściciela ciężarówki toczyć się będą dwa oddzielne postępowania administracyjne zagrożone karami pieniężnymi:

  • 12 000 złotych z ustawy o transporcie drogowym;
  • 2 000 złotych z ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.

Ciężarówka usunięta na parking strzeżony zostanie z niego zwolniona po opłaceniu kaucji oraz okazaniu nowego ważnego zezwolenia, a naczepa dopuszczona do ruchu drogowego po wymianie zbiornika paliwa na zgodny z przepisami.

Wczoraj 24 stycznia 2022 r. na drodze krajowej nr 19 w pobliżu miejscowości Wasilków zespół kontrolny z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku sprawdził ciężarówkę jadącą po kruszywo pod Sokółkę.

Okazało się, że tachograf zainstalowany w samochodzie został zmanipulowany. W celu demontażu niedozwolonego urządzenia ciężarówka została zaprowadzona do serwisu tachografów. W związku z podejrzeniem popełnienia przez kierowcę przestępstwa wezwano patrol Policji, która będzie prowadzić postępowanie wyjaśniające.

Kontrolujący stwierdzili naruszenia - nierejestrowanie danych, nieokazanie wymaganych dokumentów oraz dwukrotne skrócenie odpoczynku dziennego. Kierowcę ukarano mandatami karnymi  w wysokości 2300 zł. Za naruszenia odpowiadać będzie także właściciel przedsiębiorstwa oraz zarządzający transportem wobec, których wszczęto postępowania administracyjne zagrożone karami 12 000 złotych i 500 zł.. W związku z uszkodzeniem szyby czołowej zatrzymano dowód rejestracyjny ciągnika siodłowego.

Z kolei dzisiaj 25 stycznia br. kontrola ciężarówki przewożącej ziemię po drodze gminnej w pobliżu miejscowości Michałki (powiat wysokomazowiecki) wykazała prowadzenie samochodu przez kierowcę nieużywającego wykresówki.

To bardzo poważne naruszenie przepisów zakończyło się zatrzymaniem kierującemu prawa jazdy na okres 3 miesięcy. Przedsiębiorca odpowiadać będzie administracyjnie  na kwotę 10 500 złotych, gdyż oprócz nierejestrowania kontrolujący stwierdzili brak badań technicznych pojazdu i zamontowanego w nim tachografu, niewyposażenie kierowcy w wymagane dokumenty i usterkę niebezpieczną. Posiadacz samochodu wpadł na „genialny” pomysł. Zamontował w ciężarówce opony od pojazdu wolnobieżnego.

Wobec zarządzającego przedsiębiorstwem wszczęto również postępowanie administracyjne zagrożone karą w kwocie 1 200 złotych.

Kierowca  przyjął mandaty karne w wysokości 2000zł. Zatrzymano dowód rejestracyjny  ciężarówki.

Kontrola drogowa białoruskiego podmiotu wykonującego międzynarodowe przewozy regularne osób ujawniła prowadzenie bez założonej do tachografu wykresówki kierowcy podczas bieżącego okresu rozliczeniowego jego czasu pracy. Funkcjonariusze podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego w Białymstoku ujawnili brak zapisu aktywności kierowcy, przejechanej drogi oraz wskazań prędkości na dystansie Grodno (BY) – Grabówka (PL).

Białoruski autobus patrol ITD zatrzymał w czwartek (20 stycznia) na krajowej 65-ce na rogatkach Białegostoku. Linią regularną podróżowało 9 pasażerów.

Podczas kontroli stwierdzono brak bieżącej wykresówki w tachografie. Dalsze czynności wykazały brak zapisu ponad 120 przejechanych kilometrów w bieżącym okresie kierowania. Z uwagi na dobro podróżujących pasażerów umożliwiono dojazd do przystanku końcowego w eskorcie patrolu ITD, gdzie kontynuowano dalsze czynności z kierującym.

Kolejny zawodowy kierowca nie spodziewał się zmiany zakresu odpowiedzialności ze względu na zmianę przepisów od 1 stycznia 2022 roku i dużym zaskoczeniem było zatrzymanie przez inspektorów jego prawa jazdy na 3 miesiące oprócz dotychczasowych kar finansowych. Kontrolowany wbrew obowiązkowi nie rejestrujący za pomocą tachografu na wykresówce swojej aktywności, po zapłaceniu na miejscu kaucji i mandatów uzyskał pokwitowanie na zatrzymane prawo jazdy uprawniające do kierowania tylko w okresie kolejnych 72 godzin.

Fałszowanie czy ukrywanie rzeczywistego czasu pracy jest nie tylko przejawem nieuczciwej konkurencji, ale przede wszystkim stanowi zagrożenie bezpieczeństwa na drodze dla wszystkich uczestników ruchu.

Kierowca zawodowy bez możliwości kierowania w przewozach regularnych w okresie zatrzymanych uprawnień dotkliwie odczuje konsekwencje swoich niedozwolonych praktyk i nonszalancji.

Wczoraj 11 stycznia 2022 r. na drodze ekspresowej S8w pobliżu miejscowości Jeżewo podlascy inspektorzy zatrzymali do rutynowej kontroli ciężarówkę przewożącą nawozy organiczne na trasie z Polski na Litwę. Kierowcą samochodu należącego do litewskiego przewoźnika był obywatel  Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Kontrolujący przeanalizowali dane z tachografu. Kierujący dwanaście razy naruszył obowiązujące przepisy związane ze swoim czasem pracy:

  • jedenaście razy skrócił czas wymaganego odpoczynku dziennego tj. o 5 godzin i 43 minuty, 6 godzin i 49 minut, 3 godziny i 11 minut, 1 godzinę i 50 minut, 1 godzinę i 40 minut, 1 godzinę i 49 minut, 57 minut, 46 minut, 17 minut, 18 minut, 40 minut;
  • o 12 godzin i 39 minut skrócił  czas wymaganego skróconego odpoczynku tygodniowego.

Dodatkowo okazało się, że kontrolowana naczepa nie została poddana okresowemu badaniu technicznemu.

Za powstałe naruszenia będzie odpowiadać przedsiębiorstwo oraz zarządzający transportem wobec, których wszczęte zostały postępowania administracyjne zagrożone karami w wysokości 7750 złotych i 1,2 tysiąca złotych. Kierowcę ukarano mandatami karnymi w łącznej kwocie 3550 zł.

Kierujący mógł kontynuować dalszą jazdę po opłaceniu wszelkich należności wynikłych podczas kontroli.

Stwierdzenie niedozwolonego urządzenia, zatrzymanie prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego, wszczęcie postępowań administracyjnych i nałożenie mandatu karnego to efekt nocnych działań inspektorów z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku.

W nocy z 9 na 10 stycznia 2022 r.  na drodze wojewódzkiej 676 w okolicach miejscowości Podsokołda do kontroli zatrzymana została ciężarówka należąca do polskiego przewoźnika. Kierowca jechał po ładunek do Sokółki.

Podczas czynności sprawdzających okazało się, że kierujący samochodem posługiwał się podczas jazdy niedozwolonym urządzeniem, wyłącznikiem tachografu służącym do manipulacji czasem pracy.

O zaistniałym fakcie powiadomiono funkcjonariuszy Policji, którzy przybyli na miejsce. Ciężarówkę doprowadzono do serwisu tachografów celem demontażu nielegalnego sprzętu.

Kierowcy na 3 miesiące zostało zatrzymane prawo jazdy. Dodatkowo ukarano mandatem karnym w wysokości 2000 zł. W związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa funkcjonariusze Policji będą prowadzić czynności wyjaśniające.

Wobec przedsiębiorstwa transportowego oraz zarządzającego w firmie toczyć się będą postępowania administracyjne zagrożone karami w wysokości 12 000zł i 2000 złotych.

W związku z uszkodzeniem szyby czołowej zatrzymano dowód rejestracyjny ciągnika siodłowego.