Kampania „Bezpiecznie na drogach”

Szanowni Państwo,
Mam przyjemność poinformować, iż Główny Inspektorat Transportu Drogowego realizuje kampanię „Bezpiecznie na drogach” będącą elementem projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Niniejsza kampania ma charakter ogólnopolski oraz przewiduje podjęcie wielowymiarowych
i kompleksowych działań z wykorzystaniem różnorodnych nośników informacji, dzięki czemu obejmie ona swoim zasięgiem szerokie grono odbiorców.

Kampania opiera się na dwóch wiodących formatach przekazu. Pierwszy skoncentrowany jest na opisie elementów infrastruktury zarządzanej przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, a także informacjach na temat zadań, celów oraz efektywności projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”. Drugi przekaz, oprócz informacji na temat Projektu zawiera elementy kreatywne oraz symboliczne i ma na celu przekonać odbiorców, jakie zagrożenie niesie za sobą nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego.

Opiera się on na wykorzystaniu postaci barana jako alegorii nieodpowiedzialnego zachowania na drodze, w szczególności przekraczania dopuszczalnych limitów prędkości. Użyte w komunikacji hasło „ZWOLNIJ! Nie bądź baranem… na drodze” nawiązuje do wzrastającej w polskim społeczeństwie negatywnej oceny nieodpowiedzialnego stylu jazdy. Obecnie bowiem, aż 85% Polaków deklaruje, że zdaje sobie sprawę, iż ryzyko wypadku rośnie, a jego konsekwencje mogą być dużo poważniejsze, przy przekroczeniu dozwolonej prędkości zaledwie o 10 km/h, nawet przy dobrych warunkach pogodowych. Zmienia się też nastawienie do niebezpiecznego zachowania obserwowanego u innych użytkowników dróg. Według zeszłorocznego raportu przygotowanego przez Instytut Badawczy Millward Brown przy współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego jednymi z najczęściej potocznie stosowanych określeń na kierowców przekraczających dozwoloną prędkość są „wariat” (52% wskazań respondentów) oraz „baran” (38% respondentów). W konsekwencji, wraz ze wzrostem w społeczeństwie negatywnej oceny nieodpowiedzialnego stylu jazdy, rośnie poparcie społeczne dla automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym.

Kampania „Bezpiecznie na drogach” będzie obecna w różnych mediach do końca września 2015 roku. W jej skład wchodzą spoty telewizyjne i radiowe oraz materiały w prasie, internecie i na nośnikach wielkoformatowych. Spoty telewizyjne kampanii są dostępne pod poniższymi linkami:

https://youtu.be/UNJcIKuTCJo
https://youtu.be/fiERNHOed5w

Oprócz kampanii w mediach, w ramach działań informacyjno–promocyjnych realizowane są dodatkowo inicjatywy takie jak: pikniki informacyjne, konferencje eksperckie, czy profile kampanii prowadzone w mediach społecznościowych (tj. www.facebook.com/Bezpiecznienadrogach oraz www.twitter.com/canard_gitd). Po więcej aktualnych informacji na temat kampanii „Bezpiecznie na drogach” oraz projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym” zapraszamy na nową stronę internetową CANARD: http://www.canard.gitd.gov.pl.