Ciężarówkę przewożąca źle rozmieszczony ładunek podzielny zatrzymał patrol podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Pomimo przewozu niewiele ponad 17 ton, nacisk osi napędowej został rekordowo przekroczony. Podzielność ładunku wyklucza takie transporty z udziału w ruchu drogowym.
We środę w godzinach przedpołudniowych (25 sierpnia) inspektorzy ITD prowadzili kontrole ukierunkowane na typowanie przy użyciu wag preselekcyjnych oraz weryfikację parametrów wagowych ważeniem stacjonarnym na punkcie kontroli przy S8 w pobliżu miejscowości Jeżewo.
Zestaw litewskiego przewoźnika poruszający się na trasie Niderlandy – Łotwa skierowano na ważenie. Stwierdzono, iż nieprawidłowo rozmieszczony ładunek świeżych warzyw i owoców spowodował przekroczenie dozwolonego nacisku osi napędowej pojazdu na drogę o 2,7 tony/23,5 % (nacisk rzeczywisty wynosił 14,2 tony zamiast dopuszczalnego 11,5 tony).
W związku z tym inspektorzy nakazali przeładunek i poprawne rozmieszczenie przewożonego towaru przed kontynuowaniem dalszej jazdy.
Wobec podmiotu wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary administracyjnej w wysokości 15 000 złotych. Kaucja na poczet kary pieniężnej została uregulowana na miejscu kontroli.
Przekraczanie dopuszczalnych nacisków osi przyczynia się do szybszej degradacji nawierzchni dróg, powstawania kolein i spękań, a także stanowi realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego z tytułu wydłużonej drogi hamowania czy stabilności pojazdu. Obowiązujące przepisy wyłączają możliwość przewozów ładunków podzielnych ponad dopuszczalne parametry określone w warunkach technicznych pojazdów dopuszczonych do ruchu. Dlatego jednym z podstawowych zadań ITD jest kontrola tonażu pojazdów i eliminowanie z ruchu pojazdów, których kierujący przewożą ładunki podzielne w ilościach nienormatywnych.