Rekordowo złe rozmieszczenie ładunku.

Ciężarówkę przewożąca źle rozmieszczony ładunek podzielny zatrzymał patrol podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Pomimo przewozu niewiele ponad 17 ton, nacisk osi napędowej został rekordowo przekroczony. Podzielność ładunku wyklucza takie transporty z udziału w ruchu drogowym.

We środę w godzinach przedpołudniowych (25 sierpnia) inspektorzy ITD prowadzili kontrole ukierunkowane na typowanie przy użyciu wag preselekcyjnych oraz weryfikację parametrów wagowych ważeniem stacjonarnym na punkcie kontroli przy S8 w pobliżu miejscowości Jeżewo.

Zestaw litewskiego przewoźnika poruszający się na trasie Niderlandy – Łotwa skierowano na ważenie. Stwierdzono, iż nieprawidłowo rozmieszczony ładunek świeżych warzyw i owoców spowodował przekroczenie dozwolonego nacisku osi napędowej pojazdu na drogę o 2,7 tony/23,5 % (nacisk rzeczywisty wynosił 14,2 tony zamiast dopuszczalnego 11,5 tony).

W związku z tym inspektorzy nakazali przeładunek i poprawne rozmieszczenie przewożonego towaru przed kontynuowaniem dalszej jazdy.

Wobec podmiotu wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary administracyjnej w wysokości 15 000 złotych. Kaucja na poczet kary pieniężnej została uregulowana na miejscu kontroli.
Przekraczanie dopuszczalnych nacisków osi przyczynia się do szybszej degradacji nawierzchni dróg, powstawania kolein i spękań, a także stanowi realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego z tytułu wydłużonej drogi hamowania czy stabilności pojazdu. Obowiązujące przepisy wyłączają możliwość przewozów ładunków podzielnych ponad dopuszczalne parametry określone w warunkach technicznych pojazdów dopuszczonych do ruchu. Dlatego jednym z podstawowych zadań ITD jest kontrola tonażu pojazdów i eliminowanie z ruchu pojazdów, których kierujący przewożą ładunki podzielne w ilościach nienormatywnych.

Na_stanowisku_wagowym.jpg Rekordowe_przekroczenie.jpg Stan_faktyczny_po_zatrzymaniu.jpg