Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku w dniu 16 kwietnia 2013r. na drodze krajowej nr 19 w miejscowości Białystok zatrzymali do kontroli pojazd należący do przewoźnika polskiego.

W czasie czynności kontrolnych na wykresówce z bieżącego dnia okazanej przez kierowcę stwierdzono brak rzeczywistego zapisu aktywności kierującego ciężarówką. Pomimo, że pojazd się poruszał urządzenie kontrolno- pomiarowe dokonywało zapisu odpoczynku.

Podczas oględzin pojazdu w korpusie tachografu ujawniono zainstalowanie niedozwolonego urządzenia. Służyło ono do manipulacji czasem pracy kierowcy. Urządzenie zostało zdemontowane w serwisie tachografów.

Kierowca za samowolną ingerencję w pracę urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe wskutek, której nastąpiła zmiana wskazań urządzenia w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi został ukarany mandatem karnym w wysokości 2000zł.

Za wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące bez wymaganego sprawdzenia okresowego, badania kontrolnego wobec właściciela pojazdu wszczęte zostało postępowanie administracyjne zagrożone karą 1000zł.

W stosunku do zarządzającego transportem w firmie przewozowej będzie prowadzone oddzielne postępowanie wyjaśniające.

W dniu 13 kwietnia 2013r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Zambrzyce inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do kontroli pojazd ciężarowy należący do przewoźnika litewskiego. W trakcie wykonywania czynności kontrolujący poddali kierowcę badaniu na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. Badania wykazały stan nietrzeźwości. W czasie pierwszego pomiaru stwierdzono 0,49 mg/l, drugi pomiar wykazał 0,47 mg/l. Kierowcę przekazano funkcjonariuszom Policji.

W ciągu ostatniego tygodnia był to trzeci przypadek zatrzymania przez inspektorów kierującego samochodem ciężarowym spożywającego wcześniej alkohol. Kilka dni wcześniej podczas działań kontrolnych stwierdzono dwóch kierowców w stanie po użyciu alkoholu. W pierwszym przypadku był to obywatel Łotwy – 0,12 mg/l oraz w drugim Białorusi – 0,14 mg/l alkoholu w wydychanym powietrzu. Kierowców wraz z pojazdami także przekazano funkcjonariuszom Policji.

W dniu 5 kwietnia 2013 r. pod patronatem Prezydenta Miasta Ostrołęka odbyła się konferencja zorganizowana przy współudziale firm HP Polska, OpenSky Sp. z o.o. oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego w Inżynierii Komunikacyjnej IKKU Sp. z o.o. Gośćmi honorowymi konferencji byli Podlaski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Pan Wiesław Antoni Stalewski oraz Naczelnik Obwodu Grodzieńskiego Transportowej Inspekcji Ministerstwa Transportu i Komunikacji Republiki Białoruś Pan Sergiej Grudziński.

Podczas konferencji zaprezentowano nowoczesne techniki stosowane w transporcie drogowym dotyczące podniesienia bezpieczeństwa systemu transportu, jakości usług transportowych oraz zarządzania kryzysowego. Poruszano tematy dotyczące inteligentnych systemów transportowych w zarządzaniu infrastrukturą komunikacyjną, zarządzania transportem publicznym i systemów informacji dla podróżujących. Ponadto mówiono o roli szkoleń w Zarzadzaniu i Bezpieczeństwie oraz przedstawiona została koncepcja biznesowa centrum monitorowania bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W dniu 26 marca 2013r. na drodze krajowej nr 61 w miejscowości Grajewo inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do rutynowej kontroli  pojazd, należący do przewoźnika niemieckiego, przewożący równiarkę.
Kontrolujący dokonali sprawdzenia wagi i wymiarów pojazdu członowego. W jego wyniku stwierdzono:

  • przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 3,9 tony;
  • przekroczenie dopuszczalnej długości o 5,28 metra;
  • przekroczenie dopuszczalnej szerokości pojazdu o 0,22 metra.

Kierowca ciężarówki nie posiadał wymaganego w związku z przejazdem pojazdu ponadnormatywnego zezwolenia.
W związku ze stwierdzonymi naruszeniami przepisów Ustawy Prawo o ruchu drogowym wobec przedsiębiorcy wszczęte zostało postępowanie administracyjne zagrożone karą 5000zł.

Do chwili uzyskania wymaganego zezwolenia pojazd został unieruchomiony na parkingu strzeżonym.

W dniu 25 marca 2013 r. odbyło się cykliczne posiedzenie Zespołu Konsultacyjno-Doradczego przy Podlaskim Wojewódzkim Inspektorze Transportu Drogowego. Posiedzeniu przewodniczył Wiesław Antoni Stalewski Podlaski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, a uczestniczyli w nim, poza przedstawicielami WITD w Białymstoku, przedstawiciele środowisk przewoźników oraz Policji.

Gościem spotkania był przedstawiciel Okręgowego Inspektora Pracy w Białymstoku pan Wiaczesław Kuźma. Przedstawił on zgromadzonym efekty kontroli Okręgowego Inspektoratu Pracy w Białymstoku w przedsiębiorstwach transportowych za rok 2012. Wystąpienie przedstawiciela PIP spotkało się z dużym zainteresowaniem przewoźników jako pracodawców. Pytano przede wszystkim o prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowców, o różnice między czasem pracy a okresami prowadzenia pojazdów, o których mowa w rozporządzeniu 561/2006 czy też w umowie AETR.

W drugiej części posiedzenia przedstawiciele WITD w Białymstoku omówili wyniki działalności kontrolnej Inspektoratu w 2012 r. oraz kierunki działania WITD na rok 2013. Podlaski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego omówił działania, jakie będzie podejmował w celu pozyskania środków unijnych na doposażenie Inspektoratu.

Zebrani przedstawiciele środowisk przewoźników  wnioskowali o spotkanie z przedstawicielami Służby Celnej oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przedmiotem takich spotkań byłoby omówienie problemów związanych z kolejkami do przejść granicznych z Białorusią, zwłaszcza w Kuźnicy, i uzyskanie informacji o podejmowanych przez te służby  działaniach ukierunkowanych na usprawnienie odpraw granicznych i poprawę infrastruktury drogowej prowadzącej do przejść granicznych.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku w dniach od 12 marca do 15 marca br. uczestniczyli w akcji pod nazwą „Bezpieczna ósemka” zainicjowanej przez podlaską Policję.

Podczas działań Inspektorzy i Policjanci zwracali szczególną uwagę na zachowania kierujących i popełniane przez nich wykroczenia drogowe na całej długości drogi krajowej nr 8 w województwie podlaskim.

W akcji wykorzystywane były pojazdy oznakowane oraz nieoznakowane. Ogólnie dokonano kontroli 864 pojazdów. Za naruszenia przepisów ruchu drogowego 442 kierowców zostało ukaranych mandatami karnymi. Ponadto zatrzymano 15 kierowców po spożyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości. W związku z naruszeniami przepisów Ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym oraz przepisów o czasie pracy kierowców wobec przedsiębiorców wszczęto 12 postępowań administracyjnych zagrożonych karami na łączną kwotę 11750zł.

Podobne działania będą kontynuowane w przyszłości.

Źródło zdjęcia: http://www.wspolczesna.pl

W dniu 14 marca 2013 r. nr drodze krajowej nr 8 w miejscowości Suchowola inspektorzy z Podlaskiego Inspektoratu Transportu Drogowego zatrzymali do rutynowej kontroli pojazd należący do przewoźnika litewskiego. Pojazdem wykonywano transport drogowy rzeczy na trasie Holandia – Litwa. Podczas pobierania dokumentów okazało się, że w cyfrowym urządzeniu kontrolno - pomiarowym znajduje się karta kierowcy, którego faktycznie nie ma w pojeździe. Kierujący używał jej w celu zafałszowania faktycznych danych czasu pracy.

Ponadto w wyniku analizy zapisów z tachografu stwierdzono dwukrotne przekroczenie maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu o 44 minuty oraz 1 godzinę i 23 minuty.

W związku z naruszeniami wobec przedsiębiorcy wykonującego transport drogowy wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą 3400zł. Kierowcę ukarano mandatem karnym w wysokości 2300zł. i zakazano dalszej jazdy do chwili dokonania prawidłowego odpoczynku dziennego. Zatrzymano kartę z której nielegalnie korzystał kierowca.

Źródło zdjęcia: Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku w dniu 11 marca 2013r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Zambrzyce dokonali kontroli pojazdu należącego do przewoźnika z Estonii. Ciężarówką dokonywany był transport drogowy z Finlandii do Słowacji. W trakcie kontroli okazało się, że przewoźnik nie posiada licencji wymaganej podczas wykonywania transportu drogowego rzeczy.
W związku ze stwierdzonym naruszeniem wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą 8000zł. Kierowcę ukarano mandatem karnym w wysokości 600zł. za przekroczenie dopuszczalnej prędkości oraz nieokazanie wymaganego dokumentu.

Ponadto drugi patrol inspektorów z Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego tego samego dnia na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Suchowola  zatrzymał do rutynowej kontroli drogowej pojazd należący do przewoźnika litewskiego. Analiza danych z karty kierowcy wykazała szereg rażących naruszeń:

  • przekroczenie tygodniowego czasu prowadzenia o 5 godzin i 29 minut, o 1 godzinę i 34 minuty;
  • przekroczenie całkowitego czasu prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni o 31 godzin i 8 minut, o 24 godziny i 16 minut, o 20 godzin i 21 minut;
  • przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu o 18 minut;
  • skrócenie tygodniowego czasu odpoczynku o 18 godzin.

W stosunku do przedsiębiorcy także wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą w wysokości 10000zł. Za naruszenia norm czasu pracy kierowca ukarany został mandatami karnymi w łącznej wysokości 1300zł.

W dniu 8 marca 2013r. na drodze krajowej nr 19 w miejscowości Białystok inspektorzy z Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli pojazd ciężarowy należący do przewoźnika tureckiego. Pojazdem wykonywany był międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy na trasie Polska – Turcja.

Kierowca okazał do kontroli m.in. kartę kierowcy z tachografu cyfrowego. Analiza zawartych na niej danych wykazała rażące naruszenia przepisów czasu pracy określonych w Umowie Europejskiej sporządzonej w Genewie dnia 1 lipca 1970r. dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR) :

  • przekroczenie dziennego czasu  prowadzenia pojazdu o 21 godzin i 26 minut;
  • skrócenie dziennego czas odpoczynku o 7 godzin i 26 minut.

Kierowca podczas kontroli nie okazał dokumentu (wykresówki/wydruku/karty dziennej), uzasadniającego odstąpienie od przestrzegania norm czasu prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw lub odpoczynków.

W związku ze stwierdzonymi naruszeniami wobec przedsiębiorcy zostało wszczęte wyjaśniające postępowanie administracyjne zagrożone karą w wysokości 5800,00zł. Do czasu uiszczenia kaucji pojazd skierowano na parking strzeżony. Kierowca został ukarany mandatem karnym w wysokości 3000zł.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku w dniu 5 marca 2013r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Suchowola zatrzymali do kontroli pojazd członowy należący do przewoźnika litewskiego. Pojazdem wykonywany był międzynarodowy przewóz drogowy z Polski do Rosji.

W trakcie kontroli okazało się, że kierowca nie posiada w pojeździe wymaganego w związku z wykonywanym przejazdem zezwolenia do/z krajów trzecich lub zezwolenia EKMT upoważniającego do przewozów drogowych rzeczy pomiędzy terytorium Rzeczypospolitej i państwa nie należącego do Unii Europejskiej.

W związku z powyższym do czasu opłacenia przez przedsiębiorcę kaucji w wysokości 10000 zł określonej zgodnie z lp. 3.1 załącznika nr 3 Ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym oraz uzyskania wymaganego zezwolenia pojazd został skierowany na parking strzeżony. Kierowca został ukarany mandatem karnym w wysokości 500zł.