Kolejny wyłącznik tachografu.

10 października br. podczas nocnych działań kontrolnych, inspektor WITD w Białymstoku zatrzymał do kontroli pojazd należący do polskiego przewoźnika. Podczas kontroli inspektor stwierdził, że bezpośrednio przed zatrzymaniem pojazdu do kontroli tachograf w czasie ruchu rejestrował prędkość zerową, odpoczynek zamiast okresu jazdy oraz wykres postoju w polu rejestracji przebytej drogi. W wyniku przeprowadzonych oględzin pojazdu inspektor ustalił, że do tachografu zostało wpięte niedozwolone urządzenie, tzw. wyłącznik. W czasie przesłuchania kierowca zeznał, że uruchomił wyłącznik tachografu przed rozpoczęciem załadunku i kontynuował jazdę z uruchomionym wyłącznikiem do momentu zatrzymania do kontroli, jednocześnie kierowca zeznał, że o zainstalowanym wyłączniku poinformował go właściciel przedsiębiorstwa w chwili podejmowania pracy przez kierowcę w tym przedsiębiorstwie.
W związku ze stwierdzonym stanem faktycznym zostało wszczęte postępowanie w celu nałożenia kary pieniężnej na przewoźnika za:

  • wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące (tachograf), do którego podłączone zostały niedozwolone urządzenia dodatkowe,
  • samowolną ingerencję w pracę urządzenia rejestrującego (tachografu) zainstalowanego w pojeździe.

Za wymienione naruszenia obowiązujących przepisów grozi kara w wysokości 15 tys. złotych. Ponadto zatrzymano dowód rejestracyjny kontrolowanego pojazdu a kierowcę ukarano mandatem karnym.

Jest to 25 przypadek ujawnienia przez inspektorów WITD w Białymstoku w 2007 r. nielegalnego wyłącznika tachografu, ponadto inspektorzy ujawnili 10 przypadków niedozwolonej ingerencji w pracę tego urządzenia.