W dniu 14.10.2011 r. na ul. Słonimskiej w Białymstoku inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku wykorzystując pojazd nieoznakowany zatrzymali do kontroli pojazd członowy, którym przewożono urządzenie budowlane. W wyniku podjętych czynności kontrolnych, stwierdzono naruszenia przepisów Ustawy o drogach publicznych oraz Ustawy o transporcie drogowym:

  • przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep-przekroczenie o 1,8 t;
  • wykonywanie transportu drogowego z naruszeniem obowiązku wyposażenia kierowcy w wymagane dokumenty.

Za powyższe naruszenia wszczęto postępowania administracyjne zagrożone karą 5900 zł.. Kierowcę ukarano mandatem karnym w wysokości 50 zł. 
Ponadto za stwierdzone usterki stanu technicznego tj. zużyty bieżnik opon oraz wycieki płynów eksploatacyjnych zatrzymane zostały dwa dowody rejestracyjne.

Drogi województwa podlaskiego, mazowieckiego i warmińsko – mazurskiego ulegają stopniowej degradacji. Stan ten spowodowany jest w dużej mierze przez poruszające się przeciążone pojazdy ciężarowe przewożące drewno i materiały sypkie (piach, żwir, kruszywo). W związku z powyższym Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Białymstoku wyszedł z inicjatywą przeprowadzenia skoordynowanych kontroli mających na celu wyeliminowanie przeciążonych przewozów niszczących infrastrukturę drogową oraz kształtowanie świadomości wśród kierowców konieczności przestrzegania przepisów ruchu drogowego i ustawy o drogach publicznych.

W dniach 10–11 maja 2011 r. oraz 27-28 września 2011 r. przeprowadzono wspólne działania kontrolne pod nawą „Drogołamacz”. W akcji wzięli udział inspektorzy z Podlaskiego, Mazowieckiego i Warmińsko-Mazurskiego Inspektoratu Transportu Drogowego. W działaniach wykorzystano zarówno motocykle jak i służbowe pojazdy oznakowane oraz nieoznakowane wyposażone w wideorejestrator. Do zadań inspektorów biorących udział w akcji należało: ważenie pojazdów o dmc pow. 3,5 t, kontrola czasu jazdy i odpoczynków kierowców, sprawdzanie wymaganych dokumentów oraz stanu technicznego pojazdów. Dane z powyższych działań przedstawiają się następująco:

  • liczba kontroli drogowych - 188 (ogółem);
  • liczba wydanych decyzji za naruszenia przepisów dot. czasu pracy kierowców, urządzeń kontrolno-pomiarowych i dokumentacji - 15 (przewoźnicy  zagraniczni);
  • kwota wydanych decyzji za naruszenia przepisów dot. czasu pracy kierowców, urządzeń kontrolno-pomiarowych i dokumentacji - 16250zł (przewoźnicy zagraniczni);
  • liczba wydanych decyzji za przekroczenia dopuszczalnych wymiarów, masy lub nacisków na osie - 4 (przewoźnicy zagraniczni);
  • kwota wydanych decyzji za przekroczenia dopuszczalnych wymiarów, masy lub nacisków na osie - 2580 zł (przewoźnicy zagraniczni);
  • liczba wszczętych postępowań za naruszenia przepisów dot. czasu pracy kierowców, urządzeń kontrolno-pomiarowych i dokumentacji - 18 (przewoźnicy krajowi (zagrożonych karą pieniężną 51 000 zł));
  • liczba wszczętych postępowań za przekroczenia dopuszczalnych wymiarów, masy lub nacisków na osie - 45 (przewoźnicy krajowi (zagrożonych karą pieniężną 190 120 zł)).

Stwierdzone nieprawidłowości to:

  • przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej,
  • przekroczenie dopuszczalnego nacisku podwójnej osi napędowej,
  • przekroczenie dopuszczalnego nacisku nienapędowej osi,
  • przekroczenie dopuszczalnego nacisku pojedynczej osi napędowej,
  • przekroczenie dopuszczalnego nacisku potrójnej osi nienapędowej.

Jednym z przypadków rażącego przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej oraz dopuszczalnych nacisków osi, było zatrzymanie w Siemiatyczach przez nieoznakowany pojazd wyposażony w wideo rejestrator zespołu pojazdów przewożącego drewno. Po dokonaniu pomiarów nacisków osi oraz kontroli dokumentacji związanej wykonywaniem transportu drogowego stwierdzono liczne naruszenia zagrożone nałożeniem kary pieniężnej w kwocie 27220 zł.

Kolejne wspólne działania kontrolne na terenie trzech sąsiadujących ze sobą województw zaplanowane zostały na rok 2012 r.

Stosownie do art. 5 Dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006r. w sprawie minimalnych warunków wykonywania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylająca dyrektywę Rady 88/599/EWG – Państwa Członkowskie, co najmniej sześć razy w roku podejmą skoordynowane kontrole drogowe kierowców i pojazdów objętych zakresem stosowania rozporządzeń (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85.

Zgodnie z wytycznymi przedstawiciele Oddziału Kowieńskiego państwowej Inspekcji Transportu Drogowego przy Ministerstwie Transportu Republiki Litwy (Valstybiněs kelpu transporto inspekcijos Kauno skyrius prie Susisiekimo Ministerijos) i Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku uczestniczyli we wspólnych działaniach w dniach 19.04.2011 r., 18.05.2011 r., 21.06.2011 r., 21.07.2011 r., 18.08.2011 r., 22.09.2011 r.

Działania kontrolne przeprowadzano m.in. na punktach kontrolnych w Kalwarii i na przejściu granicznym Kalwaria – Budzisko po stronie litewskiej oraz w Budzisku i Szypliszkach po stronie polskiej.

W wyniku przeprowadzonych działań skontrolowano: 69 pojazdów, w tym 3 polskie, 27 litewskich, 22 łotewskich, 11 rosyjskich, 4 estońskich, 1 ukraiński, 1 czeski.
W trakcie kontroli stwierdzono 29 naruszeń rozporządzeń 561 i 3821 oraz przepisów umowy AETR, 2 naruszenia przepisów dotyczących przewozu materiałów niebezpiecznych.

Inspektorzy ITD nałożyli 18 decyzji administracyjnych na kwotę 16700 zł i 23 mandatów na kwotę 5900 zł.

Strona litewska skontrolowała 65 pojazdów nałożyła 23 kar finansowych na kwotę 2905 lt.

W dniach 22-23 września 2011 r. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku dokonywali kontroli pojazdów na nowo powstałym punkcie na ul. Utrata w Suwałkach. Podczas kontroli inspektorzy korzystali z pomocy mobilnej stacji diagnostycznej służącej do kontroli stanu technicznego układu hamulcowego oraz układu zawieszenia.

Podczas dwudniowych działań skontrolowano 12 pojazdów, w tym 2 należące do przewoźników krajowych oraz 10 pojazdów należących do przewoźników zagranicznych, a także skontrolowano również naciski osi oraz wymiary pojazdów. Inspektorzy wydali 6 decyzji administracyjnych na łączną kwotę 20250 zł oraz ukarali 13 kierowców mandatami karnymi na łączną kwotę 3000 zł. Za stwierdzone nieprawidłowości w stanie technicznym inspektorzy zatrzymali 8 dowodów rejestracyjnych. Najczęstszymi usterkami były nieprawidłowości układu hamulcowego.

Dnia 23 września br. odbyła się konferencja poświęcona 10 rocznicy uchwalenia przez Sejm RP ustawy o transporcie drogowym. Jednym z istotnych postanowień podjętych przez Sejm było utworzenie Inspekcji Transportu Drogowego. Do ustawowych zadań Inspekcji należy:

  • kontrola transportu drogowego w zakresie legalności wykonywanego przewozu,
  • przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy kierowców,
  • przestrzegania przepisów ruchu drogowego przez podmioty wykonujące przewóz drogowy,
  • kontrola warunków przewozu zwierząt
  • kontrola przestrzegania przepisów w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych,
  • kontrola przewozu odpadów,
  • kontrola wymiarów, masy oraz nacisków osi pod kątem dopuszczalnych norm (m.in. ważenie pojazdów).

Inspektorzy mają prawo do przeprowadzania kontroli drogowych pojazdów, którymi wykonywany jest transport osób oraz rzeczy, a także do kontroli przedsiębiorstw transportowych w siedzibie przedsiębiorstwa.

W województwie podlaskim funkcjonuje, w strukturach administracji zespolonej, Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego. Inspektorat posiada 3 oddziały zamiejscowe, tj. w Bielsku Podlaskim, Łomży i Suwałkach. Obecnie w Inspektoracie zatrudnionych jest 32 inspektorów transportu drogowego, posiadających uprawnienia do kontroli pojazdów i kontroli w siedzibie przedsiębiorcy. Trzy osoby odbywa kurs dla inspektorów.
O powstania Wojewódzkiego Inspektoratu w 2002 r. inspektorzy WITD w Białymstoku:

  • skontrolowali 84 200 pojazdów, co dało przeciętną 400 kontroli na jednego inspektora w ciągu roku,
  • 26 130 decyzji administracyjnych o nałożeniu kary za nieprzestrzeganie przepisów obowiązujących w transporcie drogowym,
  • dokonali pomiaru gabarytów 6 340 pojazdów,
  • wydali 2 669 decyzji o nałożeniu kary pieniężnej w wyniku stwierdzonych przekroczeń dopuszczalnych wymiarów, masy i nacisków osi,
  • skontrolowali 579 przedsiębiorstw transportowych,
  • wy dali 23 115 mandatów karnych na kierujących pojazdami za nieprzestrzeganie przepisów o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym,
  • zatrzymali 4273 dowody rejestracyjne niesprawnych pojazdów samochodowych.

W związku z wzorowym wypełnianiem obowiązków służbowych, pracownicy z najdłuższym stażem pracy w Wojewódzkim Inspektoracie Transportu Drogowego zostali wyróżnieni odznaczeniami państwowymi oraz grawertonami.

Na podstawie artykułu 138 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. oraz ustawy z dnia 16 października 1992 r. o orderach i odznaczeniach, za wzorowe, wyjątkowo sumienne wykonywanie obowiązków wynikających z pracy zawodowej, odznaczeni zostają na wniosek Wojewody Podlaskiego:
Medalem złotym za długoletnią służbę

  • Dmochowski Waldemar
  • Filimoniuk Olga

Medalem srebrnym za długoletnią służbę

  • Kuczyński Sławomir Wojciech
  • Kuryło Danuta
  • Orłowski Krzysztof

Medalem brązowym za długoletnią służbę

  • Carewicz Dariusz
  • Ciereszko Dariusz
  • Lesiuk Jarosław

W dniu 09 września 2011 r. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku dokonywali nocnych kontroli pojazdów przewożących drewno na drodze krajowej nr 61. W trakcie czynności kontrolnych dokonywano min. ważenia pojazdów. Stwierdzono naruszenia przepisów Ustawy o transporcie drogowym oraz Ustawy o drogach publicznych:

  • wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji;
  • wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem obowiązku wyposażenia kierowcy w odpowiednie dokumenty;
  • wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem warunków dotyczących dokumentacji pracy kierowcy w zakresie wystawiania kierowcy zaświadczenia poświadczającego jego zatrudnienie oraz spełnienie wszystkich wymagań określonych ustawą;
  • wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, które nie zostało poddane wymaganej kontroli okresowej lub badaniu kontrolnemu;
  • przekroczenie dopuszczalnych nacisków podwójnej osi napędowej pojazdów silnikowych;
  • przekroczenie dopuszczalnych nacisków pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych;
  • przekroczenie dopuszczalnych nacisków potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i   naczep;
  • przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu.

W stosunku do czterech polskich przedsiębiorców wykonujących przewozy drogowe zostały wszczęte postępowania administracyjne zagrożone karami w łącznej wysokości 29 760 zł.

Ponadto za stwierdzone naruszenia kierowcy samochodów ciężarowych zostali ukarani mandatami karnymi w wymiarze 500 zł.

W dniu 7 września 2011 r. na drodze krajowej nr 19 w miejscowości Piotrowo-Krzywokoły inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do kontroli pojazd należący do przewoźnika litewskiego. Podczas oględzin tachografu i jego elementów składowych stwierdzono wyłącznik tachografu. Niedozwolone urządzenie, wpięte w przewody doprowadzające impulsy do urządzenia kontrolno - pomiarowego, służyło do manipulacji czasem pracy kierowcy. Kierujący posługiwał się nim w momencie zatrzymania pojazdu do kontroli. W związku ze stwierdzonymi naruszeniami- „wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostały niedozwolone urządzenia dodatkowe” oraz „ samowolna ingerencja w pracę urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe, wskutek której nastąpiła zmiana wskazań urządzenia w zakresie prędkości pojazdu, aktywności kierowcy lub przebytej drogi”- na przedsiębiorcę wykonującego transport drogowy nałożono w drodze decyzji administracyjnej karę pieniężną w wysokości 15 000 zł, natomiast kierowca został ukarany mandatem karnym w wysokości 1000 zł.

W dniu 20 sierpnia 2011r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Zambrzyce inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku dokonali kontroli pojazdu ciężarowego należącego do polskiego przewoźnika.
W wyniku analizy danych zawartych na wykresówkach okazanych przez kierowcę stwierdzono szereg naruszeń czasu pracy:

  • pięciokrotne skrócenie dziennego czasu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego;
  • sześciokrotne przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu;
  • czternastokrotne przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy przy wykonywaniu przewozu drogowego;
  • wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem obowiązku wyposażenia kierowcy w odpowiednie dokumenty.

Ponadto kierowca zatrzymanego pojazdu dokonywał przewozu drogowego w okresie obowiązywania zakazów lub ograniczeń ruchu określonej kategorii pojazdów.

Łączna suma kar za stwierdzone naruszenia wyniosła 20000zł. W stosunku do przedsiębiorcy wykonującego przewóz drogowy zostało wszczęte wyjaśniające  postępowanie administracyjne zagrożone karą ograniczoną do 15000zł w związku z art.92 ust.2 pkt.1 Ustawy o transporcie drogowym.

Kierowca został ukarany mandatem karnym w wysokości 1000zł. Za nieszczelny układ pneumatyczny zatrzymano dowód rejestracyjny kontrolowanego pojazdu.

W dniu 5 sierpnia 2011r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Przewalanka inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do kontroli pojazd ciężarowy należący do przewoźnika litewskiego. W pojeździe znajdowało się dwóch kierowców. Kontrolujący poddali analizie dane z kart do tachografu cyfrowego, w które wyposażeni byli kierujący. Stwierdzono szereg naruszeń przepisów związanych z czasem pracy:

  • sześciokrotne skrócenie dziennego czasu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego w wymiarze: o 55 minut, o 1 godzinę  i 7 minut, o 4 godziny i 9 minut, o 5 godzin i 15 minut, o 56 minut, oraz o 1 godzinę  8 minut;
  • dwukrotne  przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu: o 29 minut, oraz o 56 minut;
  • sześciokrotne skrócenie tygodniowego czasu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego w wymiarze: o 12 godzin i 50 minut, o 19 godzin i 8 minut, o 10 godzin i 55 minut, o  12godzin i 48 minut, o 19 godzin i 9 minut, oraz o 10 godzin i53 minuty;
  • nieprawidłowe operowanie przełącznikiem cyfrowego urządzenia rejestrującego umożliwiającym zmianę rodzaju aktywności kierowcy.

W związku z powstałymi naruszeniami na przedsiębiorcę została nałożona kara w postaci decyzji administracyjnej na kwotę 11700zł. Kierowców ukarano mandatami karnymi w wysokości 1000zł. i 800zł.

Podczas rutynowych działań kontrolnych w dniu 4 sierpnia 2011 r., na drodze krajowej nr 66 w miejscowości Osipy inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do kontroli pojazd należący do polskiego przewoźnika.
W trakcie ustalono, że tachograf zainstalowany w kontrolowanym pojeździe rejestrował odpoczynek kierowcy bezpośrednio przed zatrzymaniem, podczas gdy pojazd w rzeczywistości się poruszał. Podczas dalszych czynności kontrolnych ujawniono, że kierowca dokonywał ingerencji w zapis tachografu poprzez umieszczenie magnesu w pobliżu impulsatora. Wskutek tego dochodziło do zagłuszenia impulsów przekazywanych przez impulsator do tachografu i rejestrowany był odpoczynek, podczas gdy pojazd znajdował się w ruchu. Ponadto stwierdzono, że kierowca nie zalogował swojej karty w tachografie, przez co nie zawierała ona żadnych wpisów o jego aktywności.
W związku ze stwierdzeniem 2 naruszeń, tj.:

  • samowolnej ingerencji w funkcjonowanie cyfrowego urządzenia rejestrującego zainstalowanego w pojeździe oraz
  • wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w cyfrowe urządzenie rejestrujące, do którego podłączone zostały niedozwolone urządzenia dodatkowe wpływające na jego właściwe funkcjonowanie

wszczęto wobec przewoźnika postępowanie administracyjne. Stwierdzone naruszenia są zagrożone łączną karą pieniężną w wysokości 12 tys. zł
Wobec kierowcy natomiast zostanie sporządzone zawiadomienie do prokuratora w sprawie podejrzenia fałszowania danych w urządzeniu rejestrującym oraz nieużywania karty kierowcy podczas prowadzenia pojazdu.