W dniu 2 sierpnia 2011 r. inspektorzy Podlaskiego WITD na drodze krajowej nr 61 w Grajewie zatrzymali do rutynowej kontroli autobus należący do przewoźnika łotewskiego. Podczas kontroli stanu technicznego pojazdu stwierdzono brak jednego koła na jednej z tylnych osi. Oś była podniesiona podnośnikiem i dodatkowo „zabezpieczona” pasami. Kierowca kontrolowanego pojazdu został ukarany mandatem karnym w wysokości 250 złotych za poruszanie się pojazdem zagrażającym bezpieczeństwu ruchu drogowego i za przekroczenie dozwolonej prędkości (około 85km/h). Pojazd odholowano na parking strzeżony i zakazano dalszej jazdy do czasu usunięcia usterki.

W dniu 21.07.2011 r. na ul. Gen. Wł. Sikorskiego w Łomży inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do kontroli pojazd członowy, którym zgodnie z okazanym dokumentem przewozowym przewożono 40 ton żwiru. W wyniku podjętych czynności kontrolnych, stwierdzono szereg naruszeń przepisów Ustawy o drogach publicznych:

  • przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t dla pojedynczej osi napędowej pojazdów silnikowych-przekroczenie o 4,45 t;
  • przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi na drogach, na których jest dopuszczony ruch pojazdów o naciskach osi do 8,0 t dla potrójnej osi pojazdów silnikowych, przyczep i naczep-przekroczenie o 11,67 t;
  • przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego składającego się z dwuosiowego ciągnika siodłowego i trzyosiowej naczepy-przekroczenie o 13,46 t;

Ponadto stwierdzono naruszenia przepisów Ustawy o transporcie drogowym, w tym dwukrotne przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy.
Za powyższe naruszenia wszczęto postępowania administracyjne zagrożone karą 54 140 zł..
Kierowcę ukarano mandatem karnym w wysokości 1000 zł.

Dnia 20 lipca 2011 r. na ulicy 1000-lecia PP w Białymstoku inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku dokonali kontroli zespołu pojazdów należącego do przewoźnika rumuńskiego, którym wykonywany był przewóz drogowy na trasie Finlandia – Rumunia. W trakcie przeprowadzania czynności kontrolnych dokonano pomiaru szerokości zespołu pojazdów z ładunkiem. Inspektorzy stwierdzili naruszenia przepisów ustawy o drogach publicznych, w zakresie  przekroczenia szerokości pojazdu z ładunkiem, tj. szerokość wyniosła 4,06 m przy dopuszczalnej 2,55 m. Za wykryte nieprawidłowości na kontrolowanego przewoźnika nałożono karę pieniężną w drodze decyzji administracyjnej oraz ukarano kierowcę mandatem karnym za nieokazanie do kontroli wymaganego zezwolenia.

Dodatkowo zakazano dalszej jazdy do momentu uzyskania przez przewoźnika odpowiedniego zezwolenia na przejazd pojazdu ponadnormatywnego po drogach.

W dniu 7 czerwca 2011 r. na drodze wojewódzkiej nr 673 w miejscowości Woroniany patrol inspektorów na motocyklach z Podlaskiego Inspektoratu Transportu Drogowego zatrzymał pojazd należący do przewoźnika polskiego. Kontrolujący stwierdzili rażący stan techniczny. W samochodzie ciężarowym wyposażonym w 10 opon ,  4 posiadały nadmiernie zużytą rzeźbę bieżnika oraz  naruszoną osnowę . Stwierdzono także inne usterki techniczne:

  • wycieki płynów eksploatacyjnych;
  • uszkodzone lusterko.

Zatrzymano dowód rejestracyjny kontrolowanego pojazdu. Zakazano dalszej jazdy.

W dniu 30 maja 2011 r. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku, oddziału w  Bielsku Podlaskim, wraz z funkcjonariuszami wydziału ruchu drogowego KPP w Hajnówce przeprowadzili kontrole autobusów przewożących osoby na liniach regularnych. Kontrola obejmowała sprawdzenie dokumentów oraz stanu technicznego pojazdów. W trzech przypadkach zatrzymano dowody rejestracyjne autobusów. W pojazdach stwierdzono następujące usterki:

  • wycieki płynów eksploatacyjnych
  • nadmiernie zużyte bieżniki na oponach
  • pęknięte ramy pojazdów
  • siedzisko nieprzytwierdzone do nadwozia
  • skorodowane nadwozie
  • pęknięta szyba czołowa
  • różna rzeźba bieżnika na jednej osi
  • brak aktualnych badań technicznych

Działania ukierunkowane na kontrole pojazdów przewożących osoby będą  kontynuowane w przyszłości.

W dniu 26 maja 2011 r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Suchowola inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku podczas rutynowych działań kontrolnych zatrzymali pojazd należący do przewoźnika estońskiego. W trakcie analizy dokumentów stwierdzono niezgodności pomiędzy faktycznie przejechaną ilością kilometrów i faktycznego okresu aktywności kierowcy z zapisami na wykresówkach. Jak się okazało przyczyną powstania rozbieżności była samowolna zmiana wskazań urządzenia rejestrującego polegająca na wykonywaniu przejazdu z otwartą pokrywą tachografu. Dodatkowo inspektor stwierdził skrócenie dziennego czasu odpoczynku oraz nieprawidłowe operowanie przełącznikiem grup czasowych (selektorem). Za wykryte nieprawidłowości na przewoźnika nałożono w drodze decyzji administracyjnej karę w wysokości 5 700 zł, zaś kierowcę ukarano mandatem w wysokości 850 zł.

Ponadto tego samego dnia, na punkcie kontrolnym usytuowanym na drodze krajowej nr 19 w miejscowości Piotrowo-Krzywokoły inny patrol inspekcyjny zatrzymał do kontroli pojazd przewoźnika łotewskiego. Pojazdem tym wykonywany był przewóz drogowy rzeczy ze Słowacji na Litwę. Podczas analizy wykresówek, z okresu objętego kontrolą inspektor ujawnił liczne naruszenia dotyczące czasu pracy kierowcy tj.:

  • czternastokrotne przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy przy wykonywaniu transportu drogowego,
  • sześciokrotne przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu przy wykonywaniu transportu drogowego,
  • czterokrotne skrócenie dziennego czasu odpoczynku przy wykonywaniu transportu drogowego,
  • dwukrotne skrócenie tygodniowego czasu odpoczynku przy wykonywaniu transportu drogowego.

Stwierdzono także naruszenie obowiązku wyposażenia kierowcy w odpowiednie dokumenty, nieprawidłowe operowanie przełącznikiem grup czasowych (selektorem), zbyt długie zapisywanie wykresówki oraz wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego przez kierowcę niebędącego obywatelem państwa UE bez wymaganego świadectwa kierowcy. Za ujawnione naruszenia nałożono na przewoźnika w drodze decyzji administracyjnej karę pieniężną w wysokości 12 700 zł. Kontrolowani kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi w wysokości 250 zł i 1000 zł.

W nocy z 17 na 18 maja 2011r. Inspektorzy z Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego uczestniczyli w działaniach kontrolno – blokadowych z udziałem  funkcjonariuszy Policji (Wydziału Ruchu Drogowego, Wydziału Kryminalnego), Izby Celnej, Straży Granicznej i Straży Pożarnej. Działania zostały przeprowadzone w Białymstoku (w ciągu drogi krajowej nr 8), w Łomży (w ciągu drogi krajowej nr 61), w Augustowie ( w ciągu drogi krajowej nr 16) oraz Knyszynie ( w ciągu drogi wojewódzkiej nr 671).

Łącznie dokonano kontroli 612 pojazdów w tym 346 pojazdów ciężarowych. 254 pojazdy  prześwietlono promieniami RTG przy pomocy urządzenia typu „Heiman”. Za stwierdzone w trakcie kontroli naruszenia przepisów ustawy o transporcie drogowym oraz czasu pracy kierowców na przedsiębiorców nałożono 6 decyzji administracyjnych. 17 kierowców za naruszenia przepisów prawa o ruchu drogowym i czasu pracy ukarano mandatami karnymi. Zatrzymano 3 dowody rejestracyjne za stan techniczny pojazdów. Ujawniono 1053 paczki papierosów bez polskich znaków akcyzy o łącznej wartości 9477 zł.

Ponadto zatrzymano 4 sprawców przestępstwa paserstwa oraz fałszowania umów kupna – sprzedaży pojazdów, pochodzących z kradzieży, o łącznej wartości 115000 zł. Dokonano sprawdzeń 37 pojazdów pod kątem legalności posiadania oraz ingerencji w pole numerowe VIN. Sprawdzeniu stanu trzeźwości poddano 612 kierujących. Zatrzymano 2 nietrzeźwych kierowców. W przypadku jednego z nich stwierdzono 0,16 mg/l alkoholu w wydychanym powietrzu, u drugiego 0,13 mg/l.

W dniach 10 – 11 maja 2011 r. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku wraz z inspektorami z województwa Mazowieckiego i Warmińsko-Mazurskiego przeprowadzili wspólne działania kontrolne pod nawą „Drogołamacz”. Akcja ta miała na celu wyeliminowanie przeciążonych pojazdów niszczących infrastrukturę drogową oraz kształtowanie świadomości wśród kierowców konieczności przestrzegania przepisów ruchu drogowego i ustawy o drogach publicznych.
W działaniach wykorzystano zarówno motocykle jak i służbowe pojazdy oznakowane oraz nieoznakowane wyposażone w wideorejestrator. Do zadań inspektorów biorących udział w akcji należało: ważenie pojazdów o dmc pow. 3,5 t, kontrola czasu jazdy i odpoczynków kierowców, sprawdzanie wymaganych dokumentów oraz stanu technicznego pojazdów.

W wyniku przeprowadzonych działań skontrolowano 89 pojazdów, wydano 8 decyzji administracyjnych na łączną kwotę 6000 zł za naruszenia przepisów związanych z czasem pracy kierowców, urządzeń pomiarowo-kontrolnych i dokumentacji oraz 2 decyzje administracyjne na łączna kwotę 600 zł za naruszenia ustawy o drogach publicznych. Za stwierdzone naruszenia w stosunku do przedsiębiorców inspektorzy wszczęli 9 wyjaśniających postępowań administracyjnych z zakresu Ustawy o transporcie drogowym zagrożonych karami w wysokości 36100 zł i 16 postępowań za przekroczenia dopuszczalnych wymiarów, masy lub nacisków na osie na kwotę 61920 zł. Działania będą kontynuowane w okresie późniejszym.

W dniu 9 maja 2011 r. po raz kolejny inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku przeprowadzili wzmożone działania kontrolne pod kątem trzeźwości kierowców samochodów powyżej 3,5 t. W trakcie przeprowadzanych czynności kontrolnych na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Zambrzyce inspektorzy stwierdzili jeden przypadek stanu nietrzeźwości. W czasie pierwszego pomiaru ujawniono 0,29 mg/l, a drugi pomiar wykazał 0,33 mg/l w wydychanym powietrzu. Kierowcę i pojazd przekazano funkcjonariuszom Policji celem prowadzenia dalszych czynności.

W dniu 5 maja 2011r. na drodze krajowej nr 61 w miejscowości Grajewo inspektorzy z Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli pojazd należący do przewoźnika litewskiego. Podczas oględzin tachografu i jego elementów składowych stwierdzono wyłącznik tachografu. Niedozwolone urządzenie, wpięte w przewody doprowadzające impulsy do urządzenia kontrolno - pomiarowego, służyło do manipulacji czasem pracy kierowcy. Dodatkowo kierowca nie okazał do kontroli wszystkich wymaganych dokumentów. W związku ze stwierdzonymi naruszeniami na przedsiębiorcę wykonującego transport drogowy nałożono w drodze decyzji administracyjnej karę pieniężną w wysokości 10 500 zł.