Zbyt ciężki zestaw z przewożonym dźwigiem samojezdnym skontrolowali funkcjonariusze podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Kierowca posiadał i okazał zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego, jednak nie było ono właściwe – nie uprawniało do przekroczenia dozwolonych nacisków osi pojazdu na drogę oraz ograniczało dopuszczalną masę całkowitą do 60 ton.

W czwartkowe popołudnie (17.06) zatrzymano na drodze ekspresowej S8 w pobliżu m.Jeżewo ciągnik siodłowy z naczepą specjalistyczną do przewozu ładunków nienormatywnych, wykonujący krajowy niezarobkowy przewóz drogowy dźwigu z okolic Częstochowy do Białegostoku. Kierowca okazał zezwolenie mające potwierdzić legalność transportu, którego poprawność inspektorzy postanowili zweryfikować na wagach stacjonarnych.

Ciężarówka z ładunkiem ważyła 72,5 tony zamiast dopuszczalnych 40 ton. Za duży tonaż spowodował również przekroczenia dozwolonych nacisków podwójnej osi napędowej na drogę. Uzyskano wynik 29 ton (dopuszczalne 19 ton).

Okazane zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego okazało się niewłaściwe. Nie uprawniało bowiem do przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę oraz dopuszczało przejazd zestawu z ładunkiem do 60 ton.

Dodatkowo uzyskane wartości wskazywały na udział samochodu pilotującego, którego udział nie został uwzględniony przez podmiot realizujący przewóz.

Nieprawidłowy transport wstrzymano i sprowadzono na parking strzeżony do momentu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

Po rozładunku pojazd członowy mógł odjechać na pusto po przedstawieniu stosownego zezwolenia na przekroczenie długości, ładunek w postaci dźwigu samojezdnego odjechał na kołach do miejsca przeznaczenia na podstawie zezwolenia okazanego w dniu kontroli.

Wobec przewoźnika zostało wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone karą 18 tys. zł kary.

Rutynowa kontrola ciężarówki przewoźnika litewskiego przez inspektorów podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego ujawniła istotne braki techniczne mające wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

We wtorek (15 czerwca) na drodze krajowej nr 19 prowadzącej na drogowe przejście graniczne w okolicach Wasilkowa, patrol ITD zatrzymał litewski ciągnik siodłowy z naczepą. Ustalono, iż kontrolowana ciężarówka wcześniej przewoziła 24000 kg ładunku na trasie Litwa - Polska. W momencie zatrzymania zestaw był po rozładunku.

W trakcie kontroli stanu technicznego stwierdzono, że na kołach pierwszej i drugiej osi z lewej strony naczepy tarcze są skorodowane (dwie tarcze). Stwierdzono, iż siłownik hamulcowy na pierwszej osi z lewej strony jest odłączony. W celu potwierdzenia powyższego udano się na okręgową stację kontroli. Badanie na urządzeniu rolkowym potwierdziło wcześniejsze przypuszczenia. Na lewym kole pierwszej osi nie występowała siła hamowania, natomiast na drugiej osi różnica siły hamowania wynosiła aż 49% (lewe koło miało zbyt małą siłę hamowania).

Stwierdzone usterki została zakwalifikowana jako zagrażająca bezpieczeństwu drogowemu, zakazano dalszej jazdy do momentu  usunięcia usterki. Zatrzymano dowód rejestracyjny naczepy.

Wszczęto dwa postępowania wyjaśniające – wobec przewoźnika litewskiego zagrożone karą pieniężną w wysokości 2000 zł oraz na osobę zarządzającą w kwocie 500zł.

Łączna kaucja została opłacona na miejscu kontroli.

Wykonywanie przewozu drogowego samochodem  posiadającym usterki niebezpieczne stwierdzili inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku podczas kontroli 9 czerwca 2021 r. na drodze krajowej nr 8 w pobliżu miejscowości Jeżewo. Litewską ciężarówką na trasie z Polski na Litwę przewożone były m.in. elementy do budowy sieci kanalizacyjnych.

Po sprawdzeniu stanu technicznego okazało się, że w aucie występuje cały szereg usterek, których ilość skutkuje zagrożeniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Były to:

  • uszkodzone przewody elektryczne;
  • brak przedniej prawej lampy zespolonej skutkujący niesprawnością świateł: pozycyjnych, mijania, drogowych i kierunkowskazów;
  • niesprawne światła przeciwmgłowe;
  • ostre krawędzie elementów nadwozia grożące uszkodzeniem ciała;
  • zniszczone drzwi.

Dodatkowo w samochodzie znaleziony został niedozwolony emulator Adblue.

Ponadto podczas analizy czasu pracy kierowcy kontrolujący stwierdzili przekroczenie o 21 minut maksymalnego czas prowadzenia samochodu bez wymaganej przerwy.

Za stwierdzone naruszenia kierujący został ukarany mandatem karnym w wysokości 250 zł, a przedsiębiorca na poczet kar wynikających ze wszczętych postępowań administracyjnych wobec właściciela i zarządzającego w firmie transportowej wpłacił kaucje w łącznej kwocie 2,6 tys. złotych. Zatrzymano dowód rejestracyjny ciągnika.

Ciężarówkę przewożącą zbyt dużo świeżych warzyw i owoców zatrzymał do rutynowego sprawdzenia patrol podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Oprócz znacznej nadwyżki ładunku ujawniono także użytkowanie cudzej karty przez kontrolowanego kierowcę. Stwierdzone naruszenia zagrożone są bardzo wysokimi karami pieniężnymi.

Kontrola litewskiego zestawu we wtorkowe popołudnie (8 czerwca) w okolicach dawnego przejścia granicznego w Budzisku wykazała szereg nieprawidłowości.

Sposób załadunku przewożonych owoców i warzyw z Hiszpanii do Litwy skłonił inspektorów do weryfikacji parametrów wagowych. Okazało się, że rzeczywista masa całkowita zestawu z ładunkiem została przekroczona o 3 tony, natomiast nacisk pojedynczej osi napędowej o blisko 2 tony.

Jednak to nie jedyne istotne nieprawidłowości. Niespójność wyjaśnień kontrolowanego z dokumentacją przewozową ładunku nasunęła podejrzenia, iż kierowca posługiwał się kartą kierowcy należącą do innej nieobecnej osoby. Dalsze czynności potwierdziły wcześniejsze przypuszczenia stosowania cudzej karty w celu ukrycia przekroczeń norm dotyczących dopuszczalnych okresów prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw i okresów odpoczynku.

W wyniku kontroli wszczęto dwa postępowania w sprawie nałożenia kar pieniężnych wobec przewoźnika wykonującego przewóz oraz nałożono łącznie 7 mandatów karnych na kierowcę na kwotę 3850 zł. Po uiszczeniu 16,5 tys. zł należności z tytułu wymaganych kaucji na poczet przyszłych kar oraz rozładunku na miejscu kontroli do parametrów normatywnych - dopuszczono do kontynuowania przewozu. Kartę nieobecnego kierowcy, do której używania kontrolowany kierowca nie miał uprawnień, zatrzymano celem zwrócenia jej właściwemu organowi.

Przeładowane ciężarówki przyczyniają się do szybszej degradacji nawierzchni dróg, powstawania kolein i spękań, a także stanowią realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego z tytułu choćby wydłużonej drogi hamowania. Obowiązujące przepisy wyłączają możliwość przewozów ładunków podzielnych ponad dopuszczalne parametry określone w warunkach technicznych pojazdów dopuszczonych do ruchu. Dlatego jednym z podstawowych zadań ITD jest kontrola tonażu samochodów i eliminowanie z ruchu tych, których kierujący przewożą ładunki podzielne w ilościach nienormatywnych.

Rosyjska ciężarówka przewoziła granulat polimerowy w sztukach przesyłki na trasie Rosja – Holandia w tranzycie przez Polskę. Kierowca przedstawił inspektorom podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego niekompletnie wypełnione zezwolenie na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego. Kontrolujący skierowali ciężarówkę na wyznaczony parking strzeżony do czasu uregulowania należności na poczet kary pieniężnej oraz przedstawienia prawidłowego zezwolenia.

Ciągnik siodłowy z naczepą zatrzymano do rutynowej kontroli w Budzisku na byłym polsko – litewskim przejściu granicznym (5 czerwca). Ustalono, iż ciężarówka przewoziła tranzytem przez Polskę blisko 24 tony granulatu do produkcji przemysłowej.

Okazany do kontroli przez kierowców blankiet zezwolenia uprawniającego do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego rzeczy był wypełniony w sposób niekompletny. Dokument nie zawierał istotnych wpisów wymaganych do uznania jego ważności i przypisania do kontrolowanego przewozu (brak numerów rejestracyjnych ciągnika i naczepy, daty pierwszego przekroczenia, symbolu kraju załadunku, masy ładunku, symbolu kraju rozładunku).

W przypadku niewypełnienia lub nieprawidłowego wypełnienia blankietu zezwolenia przejazd należało uznać za wykonywany bez wymaganego zezwolenia.

Wobec rosyjskiego przewoźnika wszczęto postępowanie wyjaśniające. Ciężarówkę skierowano na wyznaczony parking strzeżony do czasu okazania nowego, ważnego zezwolenia i opłacenia 12 tys. zł kaucji na poczet przyszłej kary.

3 czerwca 2021 r. w okolicach dawnego przejścia granicznego w Budzisku na drodze krajowej nr 8 podlascy inspektorzy zatrzymali do kontroli litewską lawetę przewożącą używane samochody.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami samochód, we wczorajszy, świąteczny dzień nie mógł się poruszać po drogach publicznych w godzinach od 8:00 do 22:00. Niestety kierujący nie zastosował się do panujących zasad. Podczas kontroli kierowca oświadczył, że dwie godziny wcześniej został już ukarany przez inną polską służbę dwustuzłotowym mandatem za niestosowanie się do okresowych zakazów ruchu i pomimo wydanego zakazu jazdy kontynuował przewóz, aż do spotkania z inspektorami.

W związku z popełnieniem tego samego wykroczenia tym razem został ukarany mandatem w wysokości 500zł, a także kolejną grzywną w wysokości 200zł za przekroczenie dopuszczalnej prędkości.

Wobec przedsiębiorcy oraz osoby zarządzającej transportem wszczęto postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kar pieniężnych w łącznej wysokości 3 tysięcy złotych.

Zatrzymane do kontroli z ruchu zestawy z naczepami poruszające się S8 (trasa europejska E67) będące w dyspozycji litewskich podmiotów stanowiły realne zagrożenie na drodze. W  wyniku oględzin każdej z trzech naczep ujawniono usterkę z kategorii niebezpiecznych, tzn. stwarzających bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu.

We wtorkowe popołudnie (01.06) w m.Suchowola oraz m.Rzędziany, na drodze krajowej nr 8 stanowiącej odcinek tranzytowy o znacznym nasileniu ruchu, funkcjonariusze WITD w Białymstoku poddali kontroli zatrzymane z ruchu 40-tonowe zestawy przewożące odpowiednio złom stalowy z Polski, meble ogrodowe z Włoch oraz urządzenia sterujące z Niemiec z dostawą na Litwę.

Podczas kontroli technicznej ciężarówki ze złomem ujawniono usterki niebezpieczne w postaci złego stanu ogumienia (widoczne stalowe elementy konstrukcyjne) oraz braku siły hamowania na jednym z kół. Dodatkowo stwierdzono brak osłon bębnów hamulcowych na dwóch kołach, mający wpływ na skuteczność hamowania z uwagi na zanieczyszczenia.

W kolejnym przypadku przewozu mebli ogrodowych ustalono znaczny stopień uszkodzenia tarcz hamulcowych oraz brak siły hamowania na trzech kołach kontrolowanej naczepy.

Oba składy poddano weryfikacji na Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, gdzie potwierdzono niesprawności hamulców oraz w drugim przypadku wykryto dodatkowo odłączenie siłowników stanowiących istotną część układu hamulcowego. Powyższe zagrażało bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Kontrola trzeciego przypadku także zakończyła się wskazaniem usterki niebezpiecznej, która polegała na znacznej korozji tarczy hamulcowej na jednym z kół naczepy, wskazujące na brak siły hamowania. Oprócz tego stan ogumienia oraz szyby czołowej także pozostawiał wiele do życzenia.

Podsumowując, każda z trzech kontrolowanych naczep posiadała usterki dyskwalifikujące je z dalszego użytkowania. W każdym przypadku zakazano dalszej jazdy do czasu usunięcia nieprawidłowości oraz zatrzymano dowody rejestracyjne niesprawnych środków transportu.

Wszczęto postępowania administracyjne na podmioty będące właścicielami naczep, każde na kwotę 2000 zł oraz odpowiednie postępowania administracyjne na osoby zarządzające w podmiotach, każde na kwotę 500 zł. Kaucje na poczet przyszłych kar zostały opłacone.

Kontrola łotewskiej ciężarówki przez inspektorów podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego ujawniła istotny brak techniczny mający wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

Ciągnik siodłowy z naczepą należący do łotewskiego przewoźnika patrol ITD zatrzymał w sobotę (29 maja) na drodze krajowej nr 8 pobliżu granicy państwowej w Budzisku. Ustalono, iż kontrolowaną ciężarówką przewożono ponad 23000 kg elementów drewnianych na trasie Łotwa - Niemcy.

W trakcie kontroli stanu technicznego stwierdzono, że na drugiej osi z lewej strony naczepy na tarczy hamulcowej występuje korozja świadcząca o braku siły hamowania na kole. Wykonano próbę drogową, po której w wyniku pomiaru temperatury tarczy hamulcowej potwierdzono brak siły hamowania na kole.

Usterka ta została zakwalifikowana jako zagrażająca bezpieczeństwu drogowemu, zakazano dalszej jazdy do momentu  usunięcia usterki. Zatrzymano dowód rejestracyjny naczepy.

Wszczęto dwa postępowania wyjaśniające, wobec przewoźnika łotewskiego zagrożone karą pieniężną w wysokości 2000 zł oraz na osobę zarządzającą w kwocie 500zł.

Łączna kaucja została opłacona na miejscu kontroli.

 

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku wczoraj 25 maja br. na drodze krajowej nr 19 w pobliżu miejscowości Wasilków zatrzymali do rutynowej kontroli drogowej ciężarówkę należącą do białoruskiego przewoźnika. Samochodem przewożone były m.in. jabłka z Polski do Białorusi.

Kierowca okazał jednorazowe zezwolenie na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego. Po sprawdzeniu dokumentu okazało się, że zostało ono wypełnione po raz drugi. Pierwsze uzupełnienie wymaganych rubryk zostało wykonane „znikopisem”.

To nielegalne postępowanie zakończyło się wszczęciem postępowania administracyjnego wobec właściciela auta oraz usunięciem na parking strzeżony. Ciężarówka będzie na nim przebywała do chwili opłacenia kaucji w wysokości 12 tysięcy złotych i przedstawienia nowego, wcześniej nie używanego zezwolenia.

Kierowca został przekazany funkcjonariuszom Policji, którzy będą prowadzić postępowanie wyjaśniające związane z podrabianiem dokumentów.

W piątek 21 maja 2021 r. na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Rzędziany inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku zatrzymali do kontroli polską ciężarówkę przewożącą żwir na trasie Gołdap  - Zambrów.

Kontrolujący dokonali oględzin samochodu. Okazało się, że w aucie zamontowany jest emulator wyłączający system oczyszczania spalin ad-blue. Kierowca został ukarany mandatem karnym w wysokości 200 złotych. Zatrzymano dowód rejestracyjny ciężarówki, a niedozwolone urządzenie zostało zdemontowane.

Dodatkowo za niestosowanie się do znaku nakazu jazdy C-2 na kierującego nałożona została grzywna w kwocie 250 zł.