W trosce o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku uczestniczą we wzmożonych działaniach ukierunkowanych na kontrole samochodów dowożących nasze pociechy do szkół.

Podczas kontroli przeprowadzonej dzisiaj 1 września 2021 r. w miejscowości Zabłudów okazało się, że stan techniczny autobusów daleki jest od właściwego. Z sześciu sprawdzonych „gimbusów” w trzech stwierdzono usterki uniemożliwiające wykonywanie dalszego przewozu. Najpoważniejsze stwierdzone wady to:

  • nadmiernie zużyty bieżnik opony;
  • nieszczelny układ pneumatyczny;
  • wycieki płynów eksploatacyjnych.

W jednym przypadku wydobywający się olej  ściekał do podczepionej pod samochód butelki.

Ze względu na zagrożenie w ruchu drogowym oraz naruszenie wymagań związanych z ochroną środowiska zakazano dalszej jazdy  i zatrzymano trzy dowody rejestracyjne.

W związku ze stwierdzonymi naruszeniami wobec przewoźnika i zarządzającego transportem toczyć się będą postępowania administracyjne zagrożone karami w łącznej kwocie 2 500 złotych.

Działania ukierunkowane na kontrole autobusów dowożących dzieci i młodzież do szkół będą kontynuowane.

Ciężarówkę przewożąca źle rozmieszczony ładunek podzielny zatrzymał patrol podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Pomimo przewozu niewiele ponad 17 ton, nacisk osi napędowej został rekordowo przekroczony. Podzielność ładunku wyklucza takie transporty z udziału w ruchu drogowym.

We środę w godzinach przedpołudniowych (25 sierpnia) inspektorzy ITD prowadzili kontrole ukierunkowane na typowanie przy użyciu wag preselekcyjnych oraz weryfikację parametrów wagowych ważeniem stacjonarnym na punkcie kontroli przy S8 w pobliżu miejscowości Jeżewo.

Zestaw litewskiego przewoźnika poruszający się na trasie Niderlandy – Łotwa skierowano na ważenie. Stwierdzono, iż nieprawidłowo rozmieszczony ładunek świeżych warzyw i owoców spowodował przekroczenie dozwolonego nacisku osi napędowej pojazdu na drogę o 2,7 tony/23,5 % (nacisk rzeczywisty wynosił 14,2 tony zamiast dopuszczalnego 11,5 tony).

W związku z tym inspektorzy nakazali przeładunek i poprawne rozmieszczenie przewożonego towaru przed kontynuowaniem dalszej jazdy.

Wobec podmiotu wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary administracyjnej w wysokości 15 000 złotych. Kaucja na poczet kary pieniężnej została uregulowana na miejscu kontroli.
Przekraczanie dopuszczalnych nacisków osi przyczynia się do szybszej degradacji nawierzchni dróg, powstawania kolein i spękań, a także stanowi realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego z tytułu wydłużonej drogi hamowania czy stabilności pojazdu. Obowiązujące przepisy wyłączają możliwość przewozów ładunków podzielnych ponad dopuszczalne parametry określone w warunkach technicznych pojazdów dopuszczonych do ruchu. Dlatego jednym z podstawowych zadań ITD jest kontrola tonażu pojazdów i eliminowanie z ruchu pojazdów, których kierujący przewożą ładunki podzielne w ilościach nienormatywnych.

Główny Inspektor Transportu Drogowego, Szef Inspekcji Pan Alvin Gajadhur i Zastępca Dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora Pani Anna Zięba spotkali się we wtorek między innymi z inspektorami WITD Białystok pracującymi w regionie podlaskim. Rozmawiano o bieżącej sytuacji, realizowanych zadaniach oraz planach rozwoju. Szef ITD podziękował inspektorom za ich zaangażowanie w codzienną pracę, która ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego, ale która także wpisuje się w ochronę rodzimego rynku transportowego i uczciwej konkurencji w transporcie drogowym.

Spotkanie było również okazją do podziękowań inspektorowi z okazji jubileuszu 45-lecia jego pracy zawodowej.  W szeregach ITD pracuje on od 19 lat i obecnie jest kierownikiem oddziału podlaskiej Inspekcji w Łomży.

Wcześniej Szef ITD, z-ca dyr. GGI Anna Zięba oraz Podlaski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Tomasz Wyszkowski spotkali się z Wojewodą Podlaskim Panem Bohdanem Paszkowskim, gdzie poruszono tematykę zadań realizowanych przez Inspekcję w regionie oraz perspektywach rozwoju formacji w związku z poszerzeniem zakresu uprawnień kontrolnych.

Dzisiaj 18 sierpnia 2021r. na drodze krajowej nr 19 w pobliżu miejscowości Wasilków podlascy inspektorzy zatrzymali do kontroli ciężarówkę przewożącą kruszywo na trasie z  Sokółki do Chełma.

Po analizie danych z tachografu cyfrowego i oględzinach  samochodu kontrolujący zaczęli podejrzewać, że w instalacji zamontowane jest niedozwolone urządzenie służące do manipulacji czasem pracy kierowcy.

Inspektorzy skierowali ciężarówkę do serwisu tachografów. Przypuszczenia okazały się słuszne. Warsztat potwierdził obecność i zdemontował niedozwolony wyłącznik.

Za stwierdzone naruszenia wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą w  wysokości 10 000 zł.

Za nieszczelny układ pneumatyczny i wydechowy oraz niesprawne światła pozycyjne  zatrzymano dwa dowody rejestracyjne.

W związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa sprawę przekazano funkcjonariuszom Policji, którzy będą prowadzić postępowanie wyjaśniające.

Rażące naruszenia norm czasu pracy kierowcy ciężarówki wykazała kontrola przeprowadzona przez podlaskich inspektorów. Kierowca został ukarany mandatami karnymi, a wobec przewoźnika i osoby zarządzającej transportem toczyć się będą postępowania administracyjne.

Wczoraj 12 sierpnia 2021r. na terenie byłego przejścia granicznego w miejscowości Budzisko kontrolerzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku z oddziału w Suwałkach skontrolowali samochód, którym przewożona była śmietana na trasie z Litwy do Niemiec.

Okazało się, że kierowca ze względu na terminowość dostawy już drugi dzień prowadzi auto bez zalogowanej karty. Inspektorzy przeanalizowali dane z tachografu. Wnioski nie były pozytywne. Kierujący skrócił czas odpoczynku dobowego o 8 godzin i 12 minut, wydłużył dozwolony czas jazdy dziennej o 5 godzin i 56 minut, przekroczył maksymalny czas prowadzenia bez wymaganej przerwy o 38 minut oraz skrócił odpoczynek tygodniowy o 10 godzin i 12 minut.

Wobec przewoźnika i zarządzającego transportem wszczęte zostały postępowania administracyjne zagrożone karami w łącznej kwocie 10 550 złotych. Kierowca został ukarany mandatami karnymi 4,6 tys. złotych.
Kierującemu zakazano dalszej jazdy i nakazano wykonanie prawidłowego odpoczynku.

Ingerencja w oczyszczanie spalin oraz usterka niebezpieczna w układzie hamulcowym to dwa przypadki przewoźników zagranicznych opatrznie oszczędnych. W pierwszym przypadku kontrolujący zdiagnozowali zainstalowany emulator AdBlue eliminujący zużycie reduktora rozłożenia w katalizatorze SCR szkodliwych dla środowiska tlenków azotu. W kolejnym nie została wykonana niezbędna naprawa wadliwej tarczy, a stopień uszkodzenia wskazywał na długi okres użytkowania nie w pełni sprawnej naczepy.

W środę (28 lipca), inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku prowadzili rutynowe działania kontrolne na drodze ekspresowej S8 w pobliżu m.Jeżewo na kierunku powrotnym z Europy.

Po zatrzymaniu ciągnika siodłowego z naczepą, należących do litewskiego przewoźnika, wystarczyły krótkie oględziny kabiny pojazdu, aby inspektorzy nabrali podejrzeń co do poprawnego działania systemu oczyszczania spalin SCR. Przy użyciu specjalistycznego sprzętu diagnostycznego wątpliwości zostały rozwiane, a w kokpicie znaleziono wpięty nielegalny emulator AdBlue,  czyli urządzenie oszukujące komputer pokładowy w zakresie sprawności układu SCR. Kontrola zakończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu i zakazem dalszej jazdy do czasu naprawy systemu oczyszczania spalin. Kierujący na miejscu kontroli samodzielnie usunął emulator z instalacji, która okazała się sprawna i gotowa do poprawnego działania. Stąd wniosek o działaniach przewoźnika eliminujących koszty eksploatacyjne wymaganego do sprawności układu płynu wodnego roztworu mocznika (AdBlue).

Drugi z zatrzymanych „oszczędnych” użytkował naczepę z pękniętą tarczą hamulcową, która w chwili destrukcji podczas hamowania mogła być przyczyną tragicznych w skutkach zdarzeń drogowych. Tu również inspektor podjął decyzję o zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego naczepy i zakazem dalszego jej użytkowania do czasu naprawy. W stosunku do przewoźnika i zarządzającego transportem w podmiocie wszczęto stosowne postępowania dotyczące nałożenia kar pieniężnych. Odłożenie naprawy niesprawności przez przewoźnika litewskiego pomimo użytkowania naczepy można nazwać wysoce nieodpowiedzialnym.

Każdego z kierujących ukarano mandatami karnymi.

Konsekwencją stwierdzonych nieprawidłowości, to jest blokowania systemu SCR oraz pękniętej tarczy, są pozorne oszczędności ekonomiczne. Kosztami są zanieczyszczanie środowiska naturalnego poprzez emisję spalin z nadmierną zawartością tlenków azotu oraz bezpieczeństwo w ruchu drogowym, a więc koszty takich nieodpowiedzialnych działań przewoźników ponoszą wszyscy.

Podczas weekendowych ograniczeń w ruchu dla pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton podlascy inspektorzy zwracali szczególną uwagę na transporty poruszające się w godzinach obowiązywania zakazów pomimo wymogu postoju. W kilkunastu przypadkach przewoźnicy zagraniczni niezastosowali się do obowiązujących restrykcji. Oprócz kar pieniężnych wszyscy nieuprawnieni do poruszania się otrzymali nakazy postoju do czasu zakończenia obostrzeń w sobotę o 14:00 oraz w niedzielę o 22:00.

Działania prowadzone w okolicach byłego polsko – litewskiego przejścia granicznego w Budzisku w dniach 24-25 lipca przez inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku ujawniły 17 przypadków, które nie powinny brać udziału w ruchu drogowym w momencie zatrzymania do kontroli. Charakter przewożonych ładunków nie umożliwiał realizującym transporty przewoźnikom zagranicznym skorzystania z wyłączenia od okresowych ograniczeń w ruchu.

W obowiązującym stanie prawnym odpowiedzialność za niezastosowanie się do obowiązujących ograniczeń spoczywa zarówno na kierującym, jak i na podmiocie realizującym przewóz oraz osobie zarządzającej transportem w tym podmiocie. Tym samym oprócz 17 mandatów karnych nałożonych na kierowców w kwocie łącznej 3400 zł, zostało wszczętych łącznie 29 postępowań administracyjnych zagrożonych karami pieniężnymi w wysokości łącznej 46000 zł.

Kontynuowanie przewozów było możliwe dopiero po opłaceniu stosowanych kaucji na poczet kar oraz po upływie terminów obowiązywania ograniczeń. Wszystkie skontrolowane zestawy zatrzymano do tego czasu.

Zakazy ruchu dla ciężarówek o masie przekraczającej 12 ton ustanowione zostały w celu poprawy przepustowości dróg w dniach, w których przewidywany jest wzmożony ruch samochodów osobowych. Przedsiębiorcy oraz kierowcy wykonujący przewozy towarów samochodami ciężarowymi powinni zaplanować pracę w sposób umożliwiający dotarcie im do miejsca docelowego przed rozpoczęciem obowiązywania zakazu.

Zbyt dużo odpowiednio o 1350kg, 1300kg oraz 3000kg wynosiły naciski osi napędowych lub grupy osi napędowych ciężarówek zatrzymanych przez podlaskich inspektorów. Inny z zatrzymanych prowadził na cudzej karcie. Transporty wstrzymano, kierowców ukarano mandatami, a wobec 6 kontrolowanych przewoźników wszczęto 8 postępowań administracyjnych.

Nocą z czwartku na piątek (22/23 lipca) inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku prowadzili kontrole na drodze ekspresowej S8 w pobliżu m.Jeżewo. Wytypowali do kontroli sześć zestawów z ładunkiem podzielnym drobnicowym. Każdy posiadał nieprawidłowości.

W dwóch przypadkach wyniki ważenia pojedynczych osi napędowych wyniosły odpowiednio 12,85t i 12,8t przy dopuszczalnym nacisku 11,5t. Jednak tylko jeden zestaw przekraczał dodatkowo inne parametry, tj. łącznie ważył o 6,35t zbyt dużo oraz przekroczona została również norma nacisku potrójnej osi naczepy. Przy normie 24 t pomiar wykazał 25,7t. Trzeci zatrzymany do kontroli zespół pojazdów miał przekroczone naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego o 3t przy normie 18t.

Ważone dwa transporty miały więc nieprawidłowo rozmieszczony ładunek, a ostatni był znacznie przeładowany.

Kolejnym przypadkiem było stwierdzenie jazdy na cudzej karcie kierowcy w chwili zatrzymania do kontroli i w bieżącym okresie rozliczeniowym. Wynikiem tego ujawniono i przypisano naruszenia kierującemu. Używana karta nieobecnego kierowcy została zatrzymana celem odesłania do organu wskazanego przepisami.

Stwierdzone naruszenia z zakresu norm czasu pracy i przewozu materiałów niebezpiecznych w kolejnych kontrolach także wymagały stosownych reakcji ze strony inspektorów.

Podsumowując, w wyniku nocnych działań kontrolnych ujawniono nieprawidłowości  zagrożone karami pieniężnymi na kwotę łączną 46250zł oraz rozpoczęto 8 postępowań administracyjnych wobec 6 kontrolowanych podmiotów w sprawach nałożenia stosownych kar. Kierujących ukarano mandatami karnymi na kwotę łączną 5000zł.

Przewozy wymagające zmiany rozmieszczania ładunku lub wręcz rozładowania wstrzymano na parkingu strzeżonym do czasu przywrócenia parametrów pojazdów zgodnych z przepisami.

Pozostałe przypadki zostały rozliczone na miejscu kontroli.

W obowiązującym stanie prawnym oszacowanie masy ładunku drewna wymaga pomiaru objętości przewożonych stosów drewna oraz wykorzystania stosownych przeliczników jego gęstości. Kontrolowany przewóz takim szacunkom nie został po załadunku poddany.

W dniu 21 lipca 2021r. w okolicach dawnego przejścia granicznego w Budzisku podlascy inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku z oddziału w Suwałkach poddali kontroli sześcioosiowy zespół pojazdów przewożący drewno w kłodach. Przewóz realizował litewski podmiot wykonujący niezarobkowy przewóz na potrzeby własne na trasie z Litwy do Polski.

Samochód ciężarowy z przyczepą zważono z użyciem legalizowanych wag przenośnych oraz przy udziale kierowcy w odczytach wskazań. Ujawniono, iż rzeczywista masa całkowita zespołu pojazdów wynosiła 42,7t, tj. o 2,7t powyżej wartości dopuszczalnej. Dodatkowo ustalono, iż niedbały załadunek powodował przekroczenie dopuszczalnej wysokości pojazdu o 10cm ponad dopuszczalne 4m.

Wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą pieniężną w wysokości 5000zł, a na kierującego nałożono mandat karny w kwocie 500zł.

Kontynuowanie przewozu było możliwe po uregulowaniu na miejscu kontroli należności wynikającej z  przewidywanej kary pieniężnej oraz przywróceniu normatywności pojazdu poprzez rozładunek nadwyżki na inną ciężarówkę.

Ciężarówkę przewożąca źle rozmieszczony ładunek podzielny zatrzymał patrol podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Pomimo przewozu niewiele ponad 20 ton, nacisk osi napędowej został znacznie przekroczony. Z uwagi na podzielność ładunku takie transporty nie powinny brać udziału w ruchu drogowym.

We wtorek w godzinach przedpołudniowych (20 lipca) inspektorzy ITD prowadzili kontrole ukierunkowane na typowanie  przy użyciu wag preselekcyjnych oraz weryfikację parametrów wagowych ważeniem stacjonarnym na punkcie kontroli przy S8 w pobliżu miejscowości Jeżewo.
Zestaw litewskiego przewoźnika poruszający się na trasie Anglia – Łotwa skierowano na ważenie. Stwierdzono, iż nieprawidłowo rozmieszczony ładunek spowodował przekroczenie dozwolonego nacisku osi napędowej pojazdu na drogę o 2,2 tony (nacisk wynosił 13,7 tony zamiast 11,5 tony).
W związku z tym inspektorzy usunęli kontrolowany skład na parking strzeżony do czasu prawidłowego przeładunku oraz uregulowania kaucji pieniężnej na poczet kary. Wobec podmiotu wszczęto postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary administracyjnej w wysokości 10 000 złotych.
Przekraczanie dopuszczalnych nacisków osi przyczynia się do szybszej degradacji nawierzchni dróg, powstawania kolein i spękań, a także stanowi realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego z tytułu wydłużonej drogi hamowania czy stabilności pojazdu. Obowiązujące przepisy wyłączają możliwość przewozów ładunków podzielnych ponad dopuszczalne parametry określone w warunkach technicznych pojazdów dopuszczonych do ruchu. Dlatego jednym z podstawowych zadań ITD jest kontrola tonażu pojazdów i eliminowanie z ruchu pojazdów, których kierujący przewożą ładunki podzielne w ilościach nienormatywnych.