W czwartkowy poranek (7.10) na drodze S8 w kierunku Białegostoku zatrzymano do kontroli zestaw ukraińskiego przewoźnika oznaczony tablicami barwy pomarańczowej oraz nalepkami dedykowanymi podczas przewozów materiałów wybuchowych. Uwagę inspektorów zwróciły widoczne zniekształcenia naczepy wskazujące na przemieszczenia ładunku wpływające na stateczność. Biorąc pod uwagę jego rodzaj niezwłocznie podjęto niezbędne środki zaradcze.

Przewożony towar UN0336 Ognie sztuczne, uległ przemieszczeniu, nastąpiła zmiana ustawienia sztuk przesyłki i wypchnięcie opończy z prawej strony naczepy poza obrys pojazdu z powodu braku jego właściwego zamocowania. Transport realizowano pod plombą celną w konwencji TIR, co spowodowało ostatecznie brak reakcji kierowcy i niepodjęcie próby skutecznego zabezpieczenia ładunku. Kierowca wyjaśniał, że liczył na przejechanie ponad 100 kilometrów do granicy Polski i po zdjęciu zabezpieczeń celnych planował przeładować fajerwerki.

Taka postawa nie mogła spotkać się z akceptacją kontrolujących, a zdiagnozowana sytuacja wymagała działań natychmiastowych. Stan techniczny kontrolowanego zestawu nie budził zastrzeżeń. Na miejsce kontroli wezwano funkcjonariusza KAS oraz Straż Pożarną. Zostały zdjęte zabezpieczenia celne. Przewożone fajerwerki ewidentnie nie były poprawnie zabezpieczone na czas transportu i kontynuowanie przejazdu stanowiło realne zagrożenie innym uczestnikom ruchu.

Działania PSP sprowadzały się do oceny, czy w wyniku przemieszczenia nie uległy uszkodzeniu opakowania zewnętrzne fajerwerków, bądź nie uwolniła się ich zawartość.

Ostatecznie skład zabezpieczono do czasu poprawnego przepakowania, a wobec przewoźnika zostało wszczęte postępowanie zagrożone karą pieniężną.

Należy podkreślić, że uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych jest odpowiedzialny za dopełnienie wymagań w zakresie rozmieszczenia i zamocowania ładunku w sposób zapobiegający jego przemieszczeniu, w tym zmianie ustawienia sztuk przesyłki.

Zatrzymany do kontroli z ruchu zestaw, będący w dyspozycji polskiego podmiotu, stanowił realne zagrożenie na drodze. W  wyniku oględzin ujawniono szereg usterek technicznych oraz fatalne mocowanie ładunku. Kierowca najwidoczniej miał świadomość złego stanu technicznego, gdyż został zatrzymany po niezastosowaniu się do ograniczenia wjazdu. Droga, którą mógłby się poruszać prowadziła obok punktu kontrolnego inspekcji.

W środowe popołudnie (06.10) na drodze krajowej 61 w m.Łomża, funkcjonariusze łomżyńskiego oddziału WITD w Białymstoku poddali kontroli zatrzymany z ruchu 40-tonowy zestaw. W chwili zatrzymania przewoźnik wykonywał kontrolowanym składem krajowy transport drogowy rzeczy na trasie z Podnieśnia do Ełku. (transport materiałów budowlanych).

Kontrola techniczna ciągnika siodłowego ujawniła widoczny i uszkodzony kord opony wewnętrznej oraz kolejnej zewnętrznej po stronie lewej osi napędowej, aktywny wskaźnik awarii układu oczyszczania spalin, brak lusterka klasy VI, całkowite rozszczelnienie układu wydechowego poprzez przerwanie łącznika elastycznego układu wydechowego oraz ubytki powietrza z układów pneumatycznych. Niestety stan techniczny naczepy nie prezentował się lepiej. Kontrolujący wskazali kolejne braki - uszkodzenie osłon szczęk hamulcowych osi 2 i 3, przecięcie opony prawej osi, widoczny kord konstrukcyjny następnej opony oraz nieszczelności układów pneumatycznych.

Zdiagnozowane usterki powodują bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w stopniu uniemożliwiającym używanie zestawu w ruchu drogowym.
Wobec przewoźnika zostało wszczęte postępowanie administracyjne zagrożone kara pieniężną 4000zł. Oprócz zatrzymania dwóch dowodów rejestracyjnych, zakazano użytkowania i dalszej jazdy obu pojazdom do czasu usunięcia nieprawidłowości włącznie z zapewnieniem sprawnego osprzętu mocującego przewożone materiały budowlane.  
Kierującego ukarano dwoma mandatami karnymi na łączną kwotę 700 zł za niezastosowanie się do znaku B-18 zakazującego wjazdu pojazdów o  rzeczywistej masie powyżej 15t i niezabezpieczenie ładunku przed zmianą położenia.

Wczoraj 28 września 2021 r. na drodze krajowej S8 w pobliżu miejscowości Jeżewo podlascy inspektorzy wykorzystali podczas typowania samochodów do kontroli wskazania systemu wag preselekcyjnych. Po uzyskaniu z systemu wyników ważenia wstępnego zatrzymali ciężarówkę przewożącą koparkę na trasie ze Śniadowa do Grajewa.

Ważenie samochodu na wagach przenośnych potwierdziło przekroczenie  dopuszczalnej masy całkowitej. Ciężarówka ważyła 50,6 tony choć mogła według danych w dowodach rejestracyjnych mieć masę 40 000 kg. Nastąpiło przekroczenie o 10,6 tony.

Auto do czasu uzyskania zezwolenia na przewóz nienormatywny  zostało usunięte na parking strzeżony. Wobec przedsiębiorcy będzie się toczyć postępowanie administracyjne zagrożone karą finansową w wysokości 5 000 złotych.

Ciężarówkę bez opony na jednej z osi zatrzymali do kontroli inspektorzy z łomżyńskiego oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku.

23 września 2021r. na ulicy Zjazd w ciągu drogi krajowej nr 61 w Łomży, podczas typowania pojazdów do kontroli patrol Inspekcji zauważył samochód z niekompletnym ogumieniem osi tylnej.  Po zatrzymaniu kontrolujący stwierdzili całkowity brak jednej z opon. Pomimo tego ciężarówka przewoziła ładunek - opakowania zwrotne z Płocka i Warszawy do Suwałk.

Ponadto inspektorzy sprawdzili czas pracy kierowcy. Stwierdzili dwukrotne przekroczenie dziennego czasu prowadzenia o 50 minut i 42 minuty. Kierujący przekroczył także dwa razy czas jazdy bez wymaganej przerwy o 47 minut i 18 minut oraz czas jazdy dwutygodniowej o 3 godziny i 43 minuty.

Za wykryte nieprawidłowości przewoźnikowi oraz osobie zarządzającej transportem w firmie grozi teraz odpowiedzialność finansowa. Wszczęte zostały postępowania administracyjne.

Kierowcę ukarano czterema mandatami karnymi w łącznej wysokości 300zł.

Kontrolujący zatrzymali dowód rejestracyjny ciężarówki, a kierowcy wydali zakaz poruszania się do chwili uzupełnienia stanu ogumienia.

23 września 2021r. na drodze krajowej S8 w pobliżu miejscowości Jeżewo inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku przeprowadzili kontrolę ciężarówki przewożącej urobek z wykopów z Zambrowa do Białegostoku.

Kontrolujący zważyli samochód. Okazało się, że o 7,3 tony została przekroczona dopuszczalna masa całkowita auta. Dodatkowo niezgodny z obowiązującymi przepisami był nacisk podwójnej osi naczepy – za duży o 5 100 kg.

Ponadto kierowca nie okazał inspektorom wymaganego wypisu z zaświadczenia na przewozy potrzeby własne oraz dokumentu przewozowego i potwierdzenia aktualnego, ważnego badania technicznego ciągnika.

W związku ze stwierdzonymi naruszeniami wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowania administracyjne:

  • z ustawy Prawo o ruchu drogowym zagrożone karą w wysokości 15 000 złotych;
  • z ustawy o transporcie drogowym na kwotę 3000zł.

Nadmiar przewożonego ładunku został przeładowany przy pomocy koparki na drugą ciężarówkę. Zatrzymano dowód rejestracyjny jednostki ciągnącej.

Umieszczenie na parkingu strzeżonym i wszczęcia postępowań administracyjnych wobec przewoźnika i zarządzającego transportem oraz zatrzymanie dowodów rejestracyjnych to wynik kontroli przeprowadzonej 22 września 2021r. na drodze krajowej S8 w pobliżu miejscowości Jeżewo.

Wczoraj podlascy inspektorzy zatrzymali do rutynowej kontroli ciężarówkę przewożącą zrębkę drzewną z Kosowa Łąckiego do Sowlan koło Białegostoku.
Podczas wykonywania czynności kontrolnych okazało się, że zmienione zostało oprogramowanie tachografu umożliwiające manipulowanie czasem pracy kierowcy oraz fałszujące prawdziwy przebieg ciężarówki.

Dodatkowo stan techniczny pojazdu odbiegał mocno od prawidłowego. Stwierdzone zostały wycieki oleju w stopniu zagrażającym środowisku oraz zużyte opony naczepy. Kierowca nie posiadał dokumentu przewozowego na przewożony towar.

Także waga ciężarówki nie była zgodna z obowiązującymi przepisami:

  • o 7,3 tony przekroczona dopuszczalna masa całkowita pojazdu;
  • przekroczone naciski osi napędowej o 1000 kg i potrójnej osi naczepy o 3,2 tony.

W związku z powyższym samochód usunięto na parking strzeżony. Dalszy przewóz będzie mógł być kontynuowany po doprowadzeniu auta do wymiarów normatywnych i usunięciu wycieków.
Wobec przedsiębiorcy toczyć się będą postępowania administracyjne zagrożone karami w łącznej wysokości 22 000 złotych. Za naruszenia na kwotę jednego tysiąca złotych odpowiadać będzie także osoba zarządzająca operacjami transportowymi w firmie przewozowej.

Za usterki techniczne zatrzymano dowody rejestracyjne ciągnika i naczepy.

W związku z ingerencją w  oprogramowanie urządzenia kontrolno – pomiarowego postępowanie wyjaśniające prowadzić będą funkcjonariusze Policji.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego dzisiaj 20 września 2021 r. na ulicy Zwycięstwa w Białymstoku przeprowadzili kontrolę autobusu wożącego dzieci na basen.
Kontrolujący sprawdzili stan techniczny auta. Wynik kontroli okazał się negatywny. Pęknięta była tarcza hamulcowa na pierwszej osi samochodu. Usterka została zakwalifikowana jako zagrażająca bezpieczeństwu ruchu drogowego.

W związku ze stwierdzeniem bardzo poważnej wady zakazano dalszej jazdy do czasu usunięcia usterki. Zatrzymano dowód rejestracyjny autobusu, a wobec przedsiębiorcy – właściciela auta będzie się toczyć postępowanie administracyjne zagrożone karą w wysokości 2 000 złotych.

Wczoraj 9 września 2021 r. podlascy inspektorzy w miejscowości Jeżewo na drodze ekspresowej S8  po raz kolejny skutecznie wykorzystali do wytypowania przeciążonej ciężarówki wskazania sytemu wag preselekcyjnych.

Po uzyskaniu wyników z systemu pracownicy z WITD w Białymstoku zatrzymali do kontroli szczegółowej zespół pojazdów przewożący ziarna jęczmienia na trasie z Grabowca do Kałęczyna.

Po zważeniu auta wagami przenośnymi kontrolujący stwierdzili, że nacisk osi napędowej wyniósł 12,65t  przy dopuszczalnym 11 500 kg – przekroczenie o 1,15 tony.

Dodatkowo  o 2 150 kg  przekroczony był  nacisk potrójnej osi nienapędowej naczepy. Wyniósł on 26,15t  pomimo dopuszczalnych 24 000 kg.

Według danych z dowodu rejestracyjnego ciężarówka mogła ważyć maksymalnie 40 ton. Jednak i ten parametr został przekroczony o 6 750 kg.

Wobec przewoźnika wszczęte zostały postępowania administracyjne. Za stwierdzone naruszenia przedsiębiorcy mogą grozić kary pieniężne na łączną kwotę 15 000 złotych.

Przeciążona ciężarówka została usunięta na parking strzeżony. Będzie mogła z niego wyjechać po przeładowaniu towaru i doprowadzenia do parametrów normatywnych.

Usunięciem na parking strzeżony oraz wszczęciem trzech postępowań administracyjnych zagrożonych wysokimi karami zakończyła się kontrola przeciążonej ciężarówki poruszającej się na trasie z Rząśnika do Białegostoku.

Wczoraj 6 września 2021 r., na drodze ekspresowej S8 w okolicy miejscowości Jeżewo inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Białymstoku  przy wykorzystaniu systemu wag preselekcyjnych wytypowali do szczegółowej kontroli samochód przewożący zrębkę drzewną.
Kontrolujący sprawdzili naciski osi ciężarówki za pomocą wag przenośnych. Okazało się, że przekroczone zostały dopuszczalne parametry:

  • dopuszczalna masa całkowita o 10 ton;
  • nacisk osi napędowej o 1 800 kg,
  • potrójnej osi naczepy o 5,1 tony.

W związku z tym, że kierowca nie okazał wymaganego przy tego typu przewozie zezwolenia ciężarówka  została usunięta na parking strzeżony.

Dodatkowo podczas kontroli stanu technicznego zespołu pojazdów wykryto usterkę niebezpieczną w postaci uszkodzenia opony osi napędowej - widoczny kord opony. Zatrzymano dowód rejestracyjny ciągnika i wydano zakaz poruszania się do momentu usunięcia usterki niebezpiecznej.

Wobec przewoźnika toczyć się będą postępowania administracyjne zagrożone karami -  z ustawy o transporcie drogowym w wysokości  2 tys. zł oraz ustawy Prawo o ruchu drogowym na sumę 15 000 złotych.
Za naruszenie polegające na stwierdzeniu usterki zagrażającej bezpośrednio bezpieczeństwu ruchu drogowego odpowiadać będzie także osoba zarządzająca operacjami transportowymi w przedsiębiorstwie wobec, której także zostało wszczęte postępowanie administracyjne na kwotę 500 zł.

Ponadto inspektorzy skierowali do sądu wniosek o ukaranie kierowcy, który nie przyjął mandatu karnego.

Kontrola autobusu wycieczkowego zakończyła się koniecznością podstawienia kolejnego, do którego przesiedli się pasażerowie w celu kontynuowania jazdy do miejsca docelowego. Takie działanie było konieczne w celu wyeliminowania ryzyka dalszej jazdy niesprawnym technicznie pojazdem. Podlascy inspektorzy ITD z oddziału w Łomży prowadzili powakacyjne kontrole przewozu osób.

W czwartek, 2 września 2021 r., na drodze krajowej nr 61 w Łomży zatrzymano do rutynowej kontroli autobus turystyczny, którym realizowano krajowy przewóz okazjonalnego osób na trasie Oława (dolnośląskie) do Giżycka (warmińsko-mazurskie).
W trakcie kontroli stanu technicznego stwierdzono brak świateł hamowania STOP, co jest bezpośrednim zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym i powoduje niedopuszczenie do dalszej jazdy pojazdu. Dodatkowo stwierdzono błędne ustawienie  ogranicznika prędkości, gdyż zarówno zapisy prędkości z tachografu jak i oznaczenia autobusu wskazywały na limit prędkości 100 km/h. Jednak brak było stosownego potwierdzenia przeprowadzenia wymaganych badań technicznych na taką dopuszczalną prędkość maksymalną. Dalsze czynności ujawniły kolejną niezgodność z obowiązującymi przepisami odnośnie zamontowania w jednostce tachografu analogowego. Nie ma w tym przypadku dowolności, a w kontrolowanym autobusie powinien być już zainstalowany tachograf cyfrowy. Pojazd zarejestrowany (dopuszczony do ruchu) od dnia 01.05.2006r powinien być wyposażony w tachograf cyfrowy, a na podstawie danych z systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów ustalono datę pierwszej rejestracji w kontrolowanym przypadku na 04.05.2006r.

Wszczęto dwa postępowania administracyjne o nałożenie stosownych kar, odpowiednio w wymiarze 12 000 zł na przedsiębiorcę realizującego przewóz oraz w wymiarze 2500 zł na osobę zarządzającą.
Zatrzymano dowód rejestracyjny pojazdu i wydano zakaz dalszej jazdy do czasu usunięcia usterki niebezpiecznej, to jest przywrócenia pełnej sprawności świateł STOP.

W trakcie kontroli przedsiębiorca we własnym zakresie zorganizował autobus zastępczy. Po weryfikacji stanu technicznego, czasu pracy kierowcy oraz wymaganych dokumentów okazanych przez przybyłego kierowcę, nie stwierdzono nieprawidłowości, a pasażerowie mogli kontynuować podróż sprawnym autobusem zastępczym.